måndag, november 06, 2006

Så hänger vi Saddam, tralala

Nämen, en dödsdom, oj så förvånande... Not.

Att mannen är bindgalen och har att ta ansvar för fruktansvärda saker är väl ställt utom allt tvivel, det visste vi redan innan den här "rättegången", men det spelar liksom ingen roll i sammanhanget. Jag förstår fortfarande inte hur världssamfundet överhuvudtaget kunde låta Irakierna själva ta hand om rättegången. Han borde naturligtvis ha ställts inför internationell rätt och han borde ha fått ett samlat åtal.

Fälld hade han naturligtvis blivit där också och så kunde man ha stoppat undan honom i ett fängelse någonstans och låtit honom falla i glömska. På så sätt hade han varken kunnat bli martyr för sina egna anhängare eller använd i Bushadministrationens propaganda.

Ni såg väl George W Bush på nyheterna, skrockande om "en milstolpe i det irakiska folkets kamp att ersätta tyranni med ett samhälle grundat på lag och rätt."

Det Irakiska folket, my ass...

Starkast intryck på mig gjorde den kristna Irakiska kvinna som på aktuellt så klokt sade "det spelar ingen roll om man avrättar honom hundra gånger, han kan ändå aldrig sona sina brott mot det Irakiska folket".

Vilket förresten påminner mig om en bok jag läste för ganska många år sedan, "Jag Marco Polo" av Gary Jennings.

Den var väl sådär om jag inte minns fel, antagligen oerhört historiskt inkorrekt, men vad jag minns med tydlighet var en mycket målande beskrivning av Handynastins rättsväsen där chefstorteraren kallades "smekaren" och där man faktiskt kunde dömas till "de tusens död", vilket (om jag nu inte ska bli allt för explicit i min beskrivning) i princip innebar att man plockades isär i reservdelar, ungefär tre om dagen eller så. Mellan knipsningarna eller organsönderslagningarna eller vad det nu handlade om så togs man väl omhand så man skulle orka "hänga med ett tag till".

Vet ni vad jag tror att George W Bush skulle ha sagt om Saddam blivit dömd till "de tusens död"? "Domen är en milstolpe i det Irakiska folkets kamp att..."

Och lilla moi tycker inte att ett samhälle grundat på lag och rätt kan tillåta sig att ta någons liv överhuvudtaget.

Inga kommentarer: