torsdag, november 02, 2006

Längtan till Irland blev plötsligt väldigt stark



Såg ”frihetens pris” för ett par dagar sedan, ”The wind that shakes the barley” i original.

http://www.imdb.com/title/tt0460989/

Blev så tagen. Ken Loach har skapat ett oerhört starkt drama. För första gången kanske jag faktiskt insåg vilka imperialistsvin Britterna var, långt in på 1900-talet. Jag har faktiskt pratat med en och annan gammal ”free-the-republic-kämpe” genom åren, men det var först nu jag förstod att ändamålet faktiskt helgat medlen på Irland, hur hemska de än har varit.

En otäck film, men fantastiskt vacker också. Och när sen Lovén skickade frågor om vart jag skulle vilja vara om jag inte var här, då kände jag riktigt hur jag längtade till Irland.

"Vi ses vi ses, i Connemara..."

2 kommentarer:

Anonym sa...

Den filmen måste jag bara se! Men vem är det som står och glor in i skyltfönstret i svartvita bilden?

The Hawk sa...

Vet inte, det kan väl inte vara herr Olsson i alla fall...