måndag, november 13, 2006

Det är när man ser barnen växa man inser att man åldras

Vi åkte till Marieberg och handlade födelesdagspresenter till Agnes igår. Nya slalomskidor. (Det betyder att det inte ens är första paret.)

Hon blir nio år i morgon och jag undrar vart de åren tagit vägen. Att hon har växt från litet knyte till ganska stor tjej kan jag ju se med all tydlighet, men när hände det? Och vad har hänt med mig under tiden? Förutom att håret börjat bli grått...

Massor antagligen och ibland kan jag bli så förbannad på mig själv för att jag inte ser till att ta det här livet tillvara, tar mig tid att tänka efter, finnas till, bara vara. Det måste ju vara något fel när man ibland kommer på sig själv med att leva livet i efterhand, genom att titta på bilder och försöka komma ihåg "hur det kändes just då". Man kanske skulle ha struntat i att ta kort och koncentrerat sig på upplevelsen när den faktiskt var i stället.

När Lise och jag tågluffade 1997 blev kameran stulen mellan Prag och Budapest. Det är nog den resa jag minns mest av efteråt. Antagligen just därför att jag visste att jag var tvungen att uppleva den "där och då".

Inga kommentarer: