fredag, november 03, 2006

Om Johan Asplund och telefonturtagande

Det börjar bli länge sedan jag läste Sociologi och det mesta av kurslitteraturen har nog försvunnit in i minnets dunklare vrår, men Johan Asplunds "Det sociala livets elementära former" minns jag tydligt. Särskilt avsnittet som handlade om social kompetens och turtagning och om hur mycket svårare det är att klara av att förhålla sig socialt till andra människor om man inte ser varann. Jag minns att han refererade till en Amerikansk undersökning där man kartlagt lyckanden och misslyckanden vid telefonsamtal.

För en liten stund sedan hade jag en kvinna i telefonen som uppenbarligen vare sig läst Asplund eller undersökningen i orginal. Så fort jag försökte säga något så pratade hon också, när jag blev tyst blev hon det också. Det var oerhört pinsamt, skitjobbigt och jag vet fortfarande inte vad hon ville, mer än att det hade med hennes barn att göra.

Man ska ha mobilen avstängd lediga dagar.

Inga kommentarer: