onsdag, november 08, 2006

Jag ska bli balettdansös jag, tralala


Tuva går på "Danskurs för barn". I princip betyder det att hon under 45 minuter varje onsdag eftermiddag drar på sig tyllkjolen och tillsammans med ytterligare ett tiotal små flickor (i liknande tyllklänningar) förvirrat springer runt i Skogstorpsskolans närmast antroposofiskt runda danssal. (Spring och ställ dig i hörnet Tuva!) Hon gör det till tonerna av Mora Träsk och till kommandon från en ledare som inte lärt sig prata rent. För detta elände betalar vi trehundra kronor till Studiefrämjandet och någon dansundervisning har jag ännu inte sett till. Det är som en musiklekstund på vilken förskola som helst, vilken grå vardag som helst, fast oändligt mycket sämre. Charlotte, Bella, Inger, Birgitta och Ann på Tuvas förskola skulle sopa mattan med den här lilla Mora-Träsk-Wannabeen hur lätt som helst.

Man kan ha många funderingar runt fenomenet.

Vad har egentligen tyllkjolar med Mora Träsk att göra? Vad har förresten Mora Träsk med dans att göra? Har flickorna valt sina dansklänningar själva eller är det de unga mammorna som fortfarande leker med Barbie fast "på riktigt"? Varför finns det inga killar i kalasbyxor (eller för den delen i tyllkjol) i gruppen? (Någon 5-årig pojke med en mamma som har Nurejev som idol måste det väl ändå finnas.) Varför aktiverar vi ihjäl våra fyraåringar när de går i förskolan hela dagarna och får så mycket gott där? Varför är alla föräldrar utom jag tjejer i 23-årsåldern som verkar tycka att "danskursen" är toppen? Varför går jag överhuvudtaget dit med Tuva?

Hon ser ju inte ens ut att ha roligt. Bilden visar väl med tydlighet vilken grad av koncentration hon befinner sig i.

1 kommentar:

Regn sa...

Skicka ungen på cirkusskola, vet jag! Ställ krav, var inte så jäkla mesigt svensk! Ifrågasätt! Vägra tyll! Vägra prinsessfascism! Fyraåringar mår bra av att vara hemma, sitta på mattkanten och dingla med benen och ha det lite småtråkigt!