fredag, november 03, 2006

Agnes, Tuva och Dag Vag

Helvetes jävla Ica Maxi. Helvetes jävla scanningsapparatur. Helvetes jävla mig som är en sån curlingförälder.

Agnes, Tuva och jag är och handlar. Dom är osams om precis allting, men mest om vem som ska få sköta scanningspistolen. Och jag försöker få till någon slags gudomlig rättvisa och säger både "Nej Agnes, nu är det Tuvas tur att trycka" och "Det spelar ingen roll att man får trycka sex gånger på Limefrukterna, det räknas i alla fall som en vara" och sen blir jag vansinnig på en gammal man med Gällivarehäng som inte förstår sig på vågen där man får ut prislapparna som man ska sätta på den vägda frukten och grönsakerna och tar alldeles för lång tid på sig och i ren frustration skriker jag till Agnes "Ge scanningspistolen till Tuva omedelbart!!! Annars stoppar jag ner dig i frysdisken tillsammans med de grönländska räkorna!!!"

Så är det lugnt en stund, men sen kommer vi till sköljmedlen och där begår jag nästa misstag. Jag är helt jävla dum i huvudet. Frågar; "Vilken färg ska vi ha?"
"Rosa", säger Tuva.
"Gul", säger Agnes.
"Nej Rosa."
"Gul."

Då medlar pappan. "Vi kanske kan ta lila?"

Bägge barnen stirrar på mig som om jag vore ett UFO. Sen skriker de unisont; "NEJ!!!"

"Vi tar grön då", säger Agnes.
"Nej vi tar orange."
"Grön!"
"Orange!"

"Håll käften", säger jag. "Vi ska ha Softlans vita oparfymerade. Och inte ett ord till från någon av er."

Alla är missnöjda och allt är mitt fel.

I fredags var Anders A och jag på Dag Vag och Nationalteatern. Nationalteaterns gig var en sorglig historia men det var faktiskt riktigt skojigt att se Dag Vag igen, efter tjugofem år eller så. När de spelade "Samma sak" så njöt jag och när jag en vecka senare stod där på Ica Maxi så gjorde jag kopplingen mellan just den låten och Agnes och Tuvas fantastiska syskonrelation.

Några säger si, andra säger så
Några säger stopp när andra säger gå
Några säger blå, andra säger röd
Några säger liv när andra säger död

(...)

Myrorna myllrar i stacken
Stjärnorna föds och dör
Myrorna myllrar i stacken
Medans stjärnorna föds och dör

Vissa saker är visst lagbundna i stort och i smått. Det är väl det han menar, Stig Vig? Han var förresten fortfarande coolare än coolast även om han hade en sån där vidrigt ful huvudlös bas.

Inga kommentarer: