tisdag, november 06, 2007

Om politikerna fuskar med skatten så kan minsann jag också...

...Så tycker tydligen en majoritet av det svenska folket om man ska lita på Aftonbladet. (Det är väl i och för sig tveksamt.)

Jag tycker det låter som en oerhört primitiv version av någon slags "det-är-inte-mitt-fel-etik" som jag inte riktigt begriper. Varför blir det mer legitimt att strunta i lagen bara för att någon annan gjort det tidigare? Och om man nu tycker så, hur kan man i samma mening känna sig moraliskt indignerad för att det finns skattefuskande moderater? Var det förresten någon som trodde något annat?

När jag bytte jobb från förskollärare till skolledare tog det inte mer än ett par veckor innan jag blev uppringd av en kvinna från skattebetalarnas förening. Hon tyckte nog att jag var dum i huvudet som dels inte ville "gå med i klubben" och dels uttryckte åsikten "om jag nu tjänar tiotusen mer i månaden än tidigare så tycker jag att det är okej att jag betalar lite mer i skatt också".

1 kommentar:

Winther sa...

Näväl visst är det fel att fuska. Jag har aldrig fuskat med skatten.

Men jag har stor förståelse för dem som gör det.

http://dagen.tv/2007/11/rveri-konfiskation.html