tisdag, november 27, 2007

E.L fick med mig på sykkoterapiföreläsning...

sluta stressa, lär känna dig själv, få ett bättre liv, typ. Lät ju jättespännande. Dessutom anordnat av en sådan fantastisk kvalitetsgarant som "Svenska institutet för integral psykoanalys", så jag var rätt säker på att det skulle finnas något gott att bita i under eftermiddagen.

Ack vad jag bedrog mig. Vi fick lyssna till en man med ordtics, han kunde inte låta bli att börja varje mening han sade med "det här är faktiskt väldigt intressant", som visste att berätta att vi människor i grunden är goda, att vi emellertid också har vissa mindre förtjusande sidor och att det över hela vårt kaotiska inre finns en tunn yta av maskhållning som vi inte mår bra av. Genom att bejaka våra sanna jag istället, genom att acceptera våra ilskor, vår avundsjuka och vår ångest kan vi slippa ifrån så besvärliga sjukdomstillstånd som prostatacancer, astma och ja, you name it...

Han hade case storys också:

"Vad associerar du den där hostan med?"
"Slem."
"Vad associerar du slem med?"
"Seghet..."
"Du tror att du är förkyld men egentligen är du arg. Erkänn det för dig själv så slutar du hosta."

Jag kan villigt erkänna att jag satt där och lackade till riktigt ordentligt. 550 dyra fortbildningspengar för sånt mumbo-jumbo. Förbannad blev jag och jag visste varför och bejakade min ilska, men likt förbannat sitter jag här och hostar idag. Det är faktiskt väldigt intressant.

Inga kommentarer: