fredag, november 23, 2007

Kulturskymning x 2

Var tvungen att åka en snabbis till Örebro, passade på att slinka in på McDonalds Västhaga för att få i mig lite lunch. På mindre än tre små minuter inträffade två kulturskymningar.

Jag kommer fram till kassan och beställer min McFeast med sallad och light cola, står där i godan ro och hör hur det börjar prata Stockholmska bredvid mig. Tittar till höger men ser ingen alls. Tittar snett långt ner till höger och ser ett stort hår och ett par solglasögon och inser att det är Magnus Uggla som håller på att utnyttja sitt stammiskort på McDonalds. Han handlar visst till sig och hela bandet. Eftersom ingen till vänster om mig kan se honom alls när jag är i vägen inträffar kulturskymning 1. Funderar på om jag ska hälsa och säga "Tjenare Magnus, såg att du börjat blogga i Aftonbladet från och med idag, nu kanske du har en realistisk chans att komma upp i samma mängd läsare som jag". Struntar i det. Det är synd att slå någon som är så kort att han ser ut som han ligger fast han står.

Kulturskymning nummer två inträffar när jag rycker med mig ett nummer av den eminenta gratispublikationen nollnitton och slår upp sidan med bokrecensioner.

Ett pucko vid namn Johan Nyman skriver följande (ordagrant citerat) i en recension av en bok om Hasse&Tage;

"Den nya, aningen lightare, upplagan är precis lika färgsprakande, välformulerad och genomarbetad som komikerparet själva. Och för oss postsextiotalister är det givetvis underbart att få se en annan sida av Hasse än hans Kvinnaböskeår (jag måste faktiskt erkänna att jag gillade får man ta hunden med sig in i himmeln? som barn men jag var också väldigt fäst vid min cocker spaniel Sammy)."

Jag kan knappt inte äta upp hamburgaren för jag blir så förvirrad. Är han ironisk, skämtar han, är det någon utflippad hyllning till Crazy-humor? Men nej, i sitt kontext känns det bara som om Johan Nyman har kommit fullständigt fel.

Egentligen blir det ju ännu roligare på det sättet, och ett otvetydigt bevis på hur mycket tilltro man ska sätta till skriverier i gratispress, men nog är det kulturskymning ändå. Kunde ingen ha korrekturläst och berättat för honom att han blandat ihop två skåningar och gjort dem till en? Och vad säger Hasse A?

Inga kommentarer: