söndag, november 11, 2007

Norman Mailer R.I.P

Norman har packat ihop kofferten och dragit ill det stora krogslagsmålet på andra sidan regnbågsbron. Det var lite ledsamt att läsa även om han uppnått en rätt aktningsvärd ålder, 84 år blev han visst.

I mitt tycke stod Norman Mailer för ett av Amerikas största författarskap och han var intressant ända in i det sista. (Hitlerboken har jag inte läst än, men "Evangelium enligt Jesus" var riktigt bra.) Jag skulle instämt i Fylkings "äntligen!!!" om Horace läst upp hans namn någon gång, men så blev det inte och nu är det väl kört antar jag, för postuma litteraturpris delas väl sällan eller aldrig ut?

Mailerklassiker som bör återfinnas i var mans bokhylla::

De nakna och de döda
En amerikansk dröm
Bödelns sång
Hårda killar dansar inte
Patrioten

Bödelns sång är berättelsen om Gary Gilmores liv och död - otroligt stark. Den filmades 1984, Tommy Lee Jones och Rosanne Arquette gjorde huvudrollerna. Sevärd men inte alls lika briljant som boken såklart.

3 kommentarer:

Winther sa...

Nåväl, att skriva en bok som "Evangelium enligt Jesus" kanske inte gjorde honom till ett litterärt geni...

http://dagen.tv

The Hawk sa...

Absolut inte, jag tror inte ens att han var ett litterärt geni, men jag tyckte att han gav nig något med den boken också... En Jesusgestalt med lite mer "kött"...

The Hawk sa...

Ser förresten att David Winther som hittat in hit har en massa intressanta åsikter som ni kan hitta genom att följa länken. David verkar vara en sån där schysst kille som gärna vill visa upp "nästanmänniskoaborteradefoster" för att visa "HUR FEL DET ÄR!!!"

e.t.c.