onsdag, december 28, 2011

Höj min skatt Lennart Eriksson!

Jag blir alldeles matt när jag hämtar in tidningen och läser artikeln om Lennart Erikssons syn på kommunalskatten i Kumla. Susanne K reagerade förresten också.

Om pengarna inte räcker till kärnverksamheterna så kanske man ska låta bli att förbygga sig på projekt som Sjöparker, Lyxbadhus och Växthus. Det är klart att sånt kostar skattepengar, hur mycket man än försöker dölja det i dunkla beskrivningar om vilken del av kommunkoncernen som tar kostnaderna. Bara driften av badhuset kommer att generera kostnader som gör hela bygget oförsvarbart. Vet ni hur många skattekronor som kommer att gå åt till att subventionera de glada badarna? Jag tror ni skulle bli förvånade.

Nu resonerar Eriksson om "höjd skatt" som något absolut, som något som inte funkar därför att verksamheterna rättar munnen efter massäcken och gör av med mer pengar om de får mer pengar att göra av med. Vad är det för märkligt cirkelresonemang? Är det inte precis det de ska göra?

Om höjd skatt är ett bra alternativ eller inte beror naturligtvis på flera saker, varav ingångsparametern "dagens skattesats" torde vara den viktigaste. Vår kommunalskatt är låg idag.

Räcker inte pengarna till så kan man göra på två sätt; öka intäkterna eller minska kvaliteten. För mig är det solklart vad jag väljer. Jag betalar gärna en krona till i skatt för att få en kommunal verksamhet med god kvalitet. Jag är säker på att de flesta av Kumlas invånare gör detsamma. Vi vill att våra barn ska ha det bra i förskolan och i skolan, vi vill att våra gamla mammor och pappor ska ha en bra hemtjänst och en bra hemsjukvård, vi vill att det ska finnas tillräckligt med pengar för att kommunen ska kunna betala ut försörjningsstöd till de som behöver det utan att socialförvaltningen ska behöva gå back varenda år.

Det enda förbehållet jag har är att jag inte vill se några fler hybrisbyggen i Kumla. Inte så länge vi exempelvis har 100-åriga skolor som ser ut som hej-kom-och-hjälp-mig men som inte åtgärdas. Ta hand om det som redan finns innan ni börjar på ny kula.

2 kommentarer:

Susanne sa...

Ja det var svårt att låta bli att reagera. Vad är man så rädd för? Tror de att vi flyttar allihop om de höjer skatten. Läste om Stockholmsstället, Nacka va? där de minsann höjde eftersom de var en inflyttningskommun. Ta bort all prestige bara, snälla, så känner jag.

FrkLugn sa...

Måste nog läsa tidningen lite bättre. Det går ju inte an att bara sväva runt på rosa moln och inte ha någon koll.