lördag, december 10, 2011

Hemma igen

Himla trevliga människor de där lärarförbundarna, undantagslöst. Vi hade vinprovning och den var supersvår tyckte jag, jag fick två rätt till slut, Malin K knäckte alla fyra däremot och imponerade mycket. Kanske ska man vara NO-lärare för att kunna hålla i ordning på alla syror och tanniner och dofter och smaker? Frankrike var temat, en Gamay, en Pinot Noir, en Syrah, en Cabernet Franc. Jag får dra lärdom av mina misstag helt enkelt.

Mona, som gått i pension och som jag inte sett på ett år eller så, berättade att jag hade ett fan på hennes gård. Det är radioengagemanget som slår igenom igen förstås. Man får en stor kontaktyta där. Jag blev lite glad och belåten när hon berättade om hans välvilliga ord. Själv tycker jag ju mest att jag bara pratar...

Exotisk bricka från Maxi sedan, frågesport om Frankrike där Kent och jag hävdade oss väl men ändå fick nöja oss med en hedrande andraplats.

Kan du nämna fem franska författare/filosofer och något av deras verk? Vet du vilket år Marie Antoinette och hennes make avrättades? Vilka franska lag som gick till åttondelsfinal i champions league? Hur många människor bor det i Frankrike? Hur många år får en fransk president inneha sitt ämbete? Vilka är Frankrikes största städer om du undantar Paris? Hur stavar du presidentens namn? Med mera...

16,8 poäng fick vi. Barbro Aidantausta spöade oss på mållinjen. 18 poäng fick hon. Men så är hon ju också fransklärare.

En mycket trevlig kväll. Nu ska jag gå och nanna kudde. Behövs!

Inga kommentarer: