tisdag, januari 18, 2011

Var får dom allt ifrån?

Vilka ord och betydelser ska en åttaåring egentligen kunna och behöva använda sig av? Den lilla var upprörd över att den stora hade garvat åt att hon fått gå till "lekterapin" när hon var inne och röntgade njurarna. "Terapin", grät hon högljutt, "jag behöver inte gå i terapi"...

Jag tröstade och bestämde mig för att säga ett par sanningens ord till Agnes när hon kom hem från fiolövningen. "Hörredu", sade jag, barskt, "det är faktiskt inget konstigt med att man går till lekterapin när man är inne på sjukhuset, det är ju ett vanligt lekrum för dom som måste vara där ett tag."

"Nä det vet jag väl, det var ju bara för att hon sa att jag var psykopat..."
Hoppsan, det hade hon inte nämnt ett ord om, såklart... "Men Tuva, har du verkligen kallat din storasyster för psykopat?"
"Nej det har jag inte, jag sade att hon hade psykologiska problem."
"Och vad skulle det vara för något då?"
"Ja det kan väl vara det mesta."

Vad är det för fel på "dumma dig"? Var kommer de här orden ifrån? Jag fattar nada.

1 kommentar:

FrkLugn sa...

De svänger sig med diagnoser som vilken psyko ... förlåt psykiatriker som helst.
Hemma får allt som inte fungerar smärtfritt tilltalsnamnet damp.