lördag, januari 22, 2011

Plocka plocka, sortera, strukturera...

Vardag för en man med samlarmani, fast ändå inte riktigt så mycket vardag som jag skulle vilja... Jag har legat av mig inser jag. Nu hade jag emellertid fyllt en sån där aluminiumlåda med DVD-filmer och TV-serier igen och beslutat mig för att katalogisera dem och få dem i bokstavsordning innan de åkte ner i arkivet i källaren. En liten låda den här gången, 300 skivor bara, sist var det 800, men det tog några timmar i alla fall. Nu är den nedburen och klar och jag sitter här med listan framför mig, tittar igenom den och inser att jag sett en hel del både bra och dålig film (och tv) på senaste tiden. Minns nu att det här är sådant som inte platsar i filmhyllan i vardagsrummet. Det betyder inte att det inte kan vara filmer av riktigt bra eller i alla fall hyfsad klass, men det kan också innebära att det handlat om riktiga nedköp.

Klassiker som åkte ned i lådan: Citizen Kane, Skyskrapan brinner.

Vidrigast: The human Centipede, galen Tysk läkare syr ihop ungdomar till mänsklig tusenfoting och skrattar galet när de "kryper i takt".

Bästa Tv-serie? Antagligen Möbelhandlarens dotter, möjligtvis i konkurrens med första säsongen av How the west was won (Macahan) och Heroes. Zebulah M får ju 10 av 10 i min bok men Agnes tyckte det var ett riktigt sömnpiller...

Sämsta filmen? Vet inte riktigt, men en film jag definitivt inte kommer att se om är "Robertz - dvd:n". Varför den finns i min ägo förstår jag överhuvudtaget inte.

Inga kommentarer: