lördag, januari 08, 2011

Existensiell etisk Sci-Fi i nutidshistorisk miljö...


Usch vilken sorglig film jag just sett. "Never let me go" är en ledsam sci-fi-thriller om barn som växer upp för att bli organdonatorer åt andra, i temat inte alls olik "The Island" med Scarlett Johansson och Evan McGregor, fast den var mer futuristisk och mycket mera "actionpacked". Ett tag trodde jag de var baserade på samma historia, men i slutändan var det nog ändå inte så.

Jag grät ett par tre gånger, det betyder ingenting för betyget i sig, i går grät jag dessutom av både "extremfamiljemakeover" på tv 5 och av ryssarnas felskott i skidskyttet. Jag är extremt labil med andra ord. Emellertid tyckte jag att tårarna kom vid rätt ställen och att det här var/är en historia som väcker eftertanke, stamcellsforskning är en sak, engelska boardingschools med barn som avlas fram som "reservdelar" en annan.

Torbjörn Tännsjö kanske har en idé om rätt och fel, jag blev hur som helst djupt berörd och vill gärna rekommendera den här filmen till andra. 4 levertransplantationer av 5.

Inga kommentarer: