tisdag, oktober 09, 2007

Slängde iväg ett mail

till Ulf Johansson, chefredaktör för Nerikes Allehanda.

Hej!

Undrar bara helt stillsamt hur ni tänker när ni väljer att publicera människor som är missnöjda med sina chefer och som därför så fult generaliserar över en hel yrkeskår?

Skulle ni ha tagit in insändare som påstod att att alla "McDonaldsmänniskor är gravt alkoholiserade" eller "alla chefredaktörer har valt sitt yrke därför att de är så pissesura på sin lön som lokaltidningsreportrar..."

På "svara snabbt" dessutom?

Den svenska grundskolan kan alla ha en åsikt om - alla har ju gått där. Vi (skolledare, grundskollärare, förskollärare, fritidspedagoger och barnskötare) tillhör de mest utsatta grupper som finns när det gäller "offentlig granskning". Det kanske är bra. Det är det säkert. Men varför elda på med insändare från två uppenbara "rättshaverister"?

Jag fattar liksom inte.

Hälsningar

Håkan Sandberg
Rektor

Igår fick jag svar:

Hej!

Jag tycker nog att du spetsar till det i dina jämföreselseexempel. Men visst är det så att jag som chefredaktör liksom exempelvis rektorer får räkna med att ta rejält kritik. Jag brukar bli ganska tufft angripen, men det får jag acceptera. Som du säkert såg har vi också publicerat motinlägg från rektorer.

Med vänlig hälsning

Ulf Johansson
Nerikes Allehanda


Jag tycker nog att han missade poängen. Men han kanske har fullt upp med att bemöta världsopinionen angående rondellhundspubliceringen?

Idag kunde man i den fortsatta debatten om rektorsskapet bland annat läsa att dödsskjutningen av den 16:årige pojken i Karlskrona i helgen sannolikt inte skulle ha hänt om rektor och personal i pojkens skola tagit sitt ansvar och varit välutbildade i antimobbning.

*Suck* Allt går att leda i bevis om man vill det. Och Na-Nt hänger på. Synd.

2 kommentarer:

Hoffa sa...

Ställ nu inte till att du måste stänga ned för ett tag igen:-)
Jag står alltid bakom dig, det känns väl tryggt?

The Hawk sa...

Lika tryggt som Libero! Men det här får jag väl skriva??? *kikar oroligt över axeln*