lördag, januari 31, 2009

Tokflyt vid barnbyt...

...kanske man kan säga att Lise hade i går...

Vi brukar "byta barn" på fredagar, men i går var Lise upptagen på annat håll så hon frågade om det var okej att barnen sov en natt till hos mig och det var det ju såklart. Agnes beslöt sig emellertid för att sova över hos en kompis och så var det bara jag och Tuva kvar. Vi skulle ha fredagsmys på egen hand. Godis och choklad inhandlades på LIDL, saftig biff likaså, den skulle ätas med rotfruktsgratäng.

Vi åkte hem, lagade mat, åt den, zappade mellan "på spåret" och "let´s dance", sen slumrade jag nog till i soffan, vaknade av att Tuva sade "jag mår jätteilla och måste kräkas".

"Okej... Kom jag ska hjälpa..." Jag hann inte längre innan kaskaden kom, över Tuva-kraken, över soffan, bordet, mattan, filten, allt... Surstinkande chokladfärgat rotfrukts- och biff-kräk. I det ögonblicket höll jag på att spy själv, men sen besinnade jag mig och kom ihåg hur det var att jobba i förskolan, när jag hade en stående deal med poolen Anette; "du tar bajset så tar jag kräkset"... Tänkte; "A man´s gotta do what a man´s gotta do".

Tuva fick gå och ta sig en varm skön dusch, kräktes ner toagolvet också och lade en stor chokladfärgad spya i handfatet och sen var den första stormen över...

Under tiden torkade jag soffa och slängde diverse tygvaror nerför källartrappen, hade inte sett hur mycket kräk det hade kommit i filten riktigt, så jag rappade hela källarnedgången med chokladkräk, det ska jag ta hand om efter jag skrivit detta, med klorin och stålborste...

Ny pyjamas på och "hur mår du egentligen, är det överintag av choklad eller kräksjuka?"

"Jag mår ganska bra."

"Ok. Sov hos mig så är det nära till toan om du mår dåligt igen..."

Det kom ett kräk till under natten, men då var det mest bara galla och vatten. Lise kom och hämtade Tuva vid ett, nu stålsätter jag mig som sagt som bäst för rengöring och desinfektion...

Jag har inget större problem med kropputsöndringar i sig, det är bara när det luktar riktigt illa som jag blir kräkmagad, glömmer aldrig när vi hade en kille med svår förstoppning på förskolan, han gick och fes illa i flera dagar och sen kunde man ana att det var dags. "I´ve just put a diaper on this guy" sade Lena som ännu tydligare än jag anade vad som var på gång, men som inte ville hänga ut honom bland kamraterna och därför pratade engelska. Sen fick man vänta ut smällen så sakteliga, det som kom då hade säkert varit i honom i flera veckor....

Nu vill jag inte minnas mer sånt och går därför och skurar golv och väggar...

1 kommentar:

Susanne sa...

Jäklar plötsligt känns elräkningar och bilbesiktningar som rena barnleken!