fredag, januari 16, 2009

Det där jag skrev om Dan-Åke...

Spännande... Nu har jag blivit kontaktad av flera människor inom loppet av några dagar. De har sagt samma sak. "Hur kunde du?" "Hur kunde du ta honom i försvar.." "Du vet inte hur mycket jävelskap han ställt till med..."

Möjligtvis inte. Sannolikt inte. Och jag tycker inte heller att man ska tala om för sina politiska motståndare att de är dumma i huvudet. Hade för mig att jag skrev det någonstans där längst upp också, att det inte var okej att säga vadsomhelst närsomhelst. Sorry om jag var otydlig.

Däremot tycker jag fortfarande att man får respektera en "livsgärning" som faktiskt varit i "det allmännas tjänst". (Där närmar jag mig min moderate kompis & trätobroder Göran Arveståhl som i Nerikes Allehanda i alla fall förmådde säga att "det egentligen funkat rätt bra, mig har han mest triggat". (Det var nog inte ordagrant, men i anden rätt...)

Jag tycker också fortfarande att det där med Dan-Åkes orkester var stor humor. (Jag var visserligen blond innan jag blev gråhårig, men jag är inte dum i huvudet i alla fall, klart killen funderade på om han kunde få någon röst på att ställa upp och sjunga...)

Men med den sångrösten vann han ingen tveksam, det kan jag lova. Samma sak med skådespelarinsatserna i Krax-kompaniet. Klart han begriper att han inte är Hjalmar. Klart han begriper att extrarösterna är marginella. Jag tror han tycker att det är kul helt enkelt och då ska han ha credit för det. Man måste få ha lite roligt här i livet...

För tydlighetens skull: Jag röstar på Vänsterpartiet. Det har jag gjort i alla år. Om vi får lite mer inflytande i den här kommunen så är det bara av godo.

Dock vidhåller jag; "en livlig debatt är bättre än ingen debatt alls..."

3 kommentarer:

Anonym sa...

Bra skrivet Håkan. Man ska inte slänga skit på någon tycker jag, oavsett partitillhörighet. Lite bryska ord kan man dock få unna sig om man därmed är beredd att ta några!

Susanne sa...

Heja Håkan!
Jag tyckte det var jättebra det du skrev om D-Å han är säkert en buffel politiskt ibland men världens snällaste privat. Hm är väl partisk förstås för jag är ju med i Kraxkompaniet! Och D-Å bakar alltid bullar åt oss m.m.

The Hawk sa...

Hej vänner!

För mig kommer det här i första hand att handla om rätten att vara "människa" bredvid ett arbete. Den har D-Å, precis som alla andra.

I andra hand handlar det om "hur man är som politiker". D-Å har fått så mycket skälll genom åren. Han har varit "buffel", "maktfullkomlig",
"utbildningsfientlig", you name it...

En del stämmer säkert, annat inte.

Men min mamma och pappa som varit sossar i "tusen år" tycker att han representerat dem bra. Att han varit "deras".

Mer vet jag inte. Bryr mig inte så mycket heller. Kan väl möjligtvis hoppas på att Lennart får en charmkurs innan han kliver in i hetluften.

Både Björn Johansson och Katarina var ju annars "trevliga sossar", men jag antar att man vill ha ett annat ledarskap... Ett "skälligare" sådant.