fredag, september 05, 2008

Mmm rap do-bop-she-do-wop mmm rap...

...eller hur det nu var de sjöng, the Hanson brothers, någon gång där i slutet av nittiotalet...

Sitter här och lallar för mig själv, mätt, nöjd och glad, efter att ha avnjutit en "Formaggio" från nya pizzahaket "Valentino", stoltserandes med epitetet "Kumlas enda vedugnsbakade pizzor".

Riktigt gott var det, jag vet inte om jag bara inbillade mig, men det kändes lite mer "genuine italiano", kanske var det olivoljesköljningen pizzan fick genomgå innan den lades i kartong kanske var det tomatsåsen som var lite mer hemlagad, jag vet inte...

Träffade Elias K, kocken från Sjösidan, han ville också ha en vedugnseldad pizza på fredagskvällen.

Han berättade att han googlat på "Sjösidan" och hittat min blog, som trogna läsare vet har jag berömt dem förut och gör det gärna igen. Elias och Lena har gjort Sjösidan till en riktigt mysig restaurang, ett sånt där ställe där krögarmamman plötsligt kan bestämma sig för att kvällens vin nog ändå inte är "franskt lantvin" utan istället en Chateu Musar eller någon annan Beekadals-läckerhet. (Stavas det så? Beekahdalsläckerhet kanske...) Ostpirogerna!!! Kycklingvingarna!!! Hursomhelst, det fnns många anledningar att besöka Sjösidan.

Emellertid var det Pizzeria Valentino vi skulle prata om. Riktigt god pizza alltså, dessutom lagom stor, jag orkade faktiskt med hela, nu hoppas jag att de håller standarden. I den knivskarpa konkurrens som råder i pizzabranschen i dag kan man antingen hävda sig med pris eller med smak. De här pizzorna kostar en selma mer och då gäller det att de är prisvärda... I kväll var de det definitivt!

mmm-rap-parmesan-do-wop-mmm-rap....

3 kommentarer:

Fredrik sa...

Håkan!
Man undrar ju hur alla pizzahaken kan överleva i Kumla. Mina ungar hävdar att det enda som finns i Kumla är frisörer, kyrkor och pizzerior. Tydligen är vi inte större hälsofreak än att vi håller dem alla under armarna... (Pizzeriorna alltså!)
Har inte hunnit med premiären på nya stället, men efter ett sådant tungt omdöme från någon som verkar vara något av ett proffs måste det nog bli ett besök i helgen.

Kumlapastorn Fredrik

The Hawk sa...

Ja sannerligen måste du i vilket fall som helst pröva!

Trevlig helg!

H

Urban sa...

De håller stilen!

Maten både under ett antal besök 2010 och nu för ett par veckor sedan har varit mycket bra.

Klart värt lite extra med så ovanligt bra kvalité, verkligen.
(och jag är faktiskt SNÅL annas :-)

De är inte direkt dyra heller, så "mer än prisvärt" med så lyxiga pizzor tyckte jag.