torsdag, januari 26, 2012

Stig Vig, Stefan Löven, vinrepresentation i kommunen och lite Båsenberga

I just den ordningen eller i någon annan. Vi får se.

Stig Vig är död. Jag blev ledsen när jag läste det. Första gången jag såg Dag Vag live var i Brunnsparken 1978 tror jag, då hade Stig Vig just intervjuats i radion och fått ur sig det klassiska citatet "alla andra har inte samma uppfattning om knark som vi, det är därför vi har suttit på kåken allihop". Det tyckte vi var coolt då. Men struntsamma, det var ändå musiken som var så gungig, flummig, organisk, levande. Jag tyckte så mycket om dem. En annan konsert jag minns starkt är Rockmagasinet på Manillagatan, innan kärnkraftsomröstningen. Känslan av samhörighet och "vi vill något" när vi skrålade med i "Hellre aktiv idag än radioaktiv i morgon". Sista gången jag såg dem - antar jag det kan väl inte funka utan Stig - var 2006, det skrev jag om så här. R.I.P Stig Vig. Du var en cool och ocool hjälte och antihjälte.

Så har Socialdemokraterna bestämt sig för Metalls Stefan Löven som partiledare. Honom känner jag inte mycket, vi får väl se vad han har att visa/bevisa.

I NA har vi kunnat läsa om kommunalrådet Lennart Erikssons och Kommundirektörens offentligt betalda vindrickande. Erikssons stolpar måste snart vara sönderskjutna nu. " Vi bjuder på ett glas vin eller en starköl till maten och vi har tyckt att det är okej" säger han till Nerikes Allehanda. Jag vill bara föra en sak till protokollet: Det är inte alls okej. Om nu inte politikerna undantar sig själva från Kumla Kommuns alkoholpolicy så är det alldeles åt helskotta. Jag köper definitivt argumentet om att "ibland är det bra att få komma bort och få vara ifred". Men alkohol i samband med arbetsresor har vi aldrig någonsin haft lov att betala med skattepengar - i alla fall inte vi som är tjänstemän. Lättöl eller mineralvatten är det som bjuds, allt annat har vi själva betalt, i urminnes tider.

Jag tycker att det är en bra policy. Lättförståelig. Schysst mot den som behöver låta bli alkohol av den ena eller andra anledningen. Moraliskt/etiskt försvarbar. Men Lennart säger att "det är den kulturen vi har i Sverige" och gör bort sig för jag vet inte vilken gång i ordningen. Både kommunalrådet och kommundirektören har råd att betala två glas vin ur egen kassa. Har man inte valt något riktigt exklusivt så landar notan på mellan 150 och 200 kronor. Det klarar man om man tjänar 55.000 eller 64.000 i månaden. Nä fan, vet skäms! Det är bara att läsa kommentarerna i NA för att se vilka känslor det väcker.

Själv är jag hemkommen från två bra arbetsdagar i Båsenberga tillsammans med ledningsgruppen i Barn- och utbildningsförvaltningen. Vi hade många bra arbetspass med psykologerna, bjöds på god mat och drack dessutom lite vin till. Själv köpte jag ett vinpaket för tvåhundra kronor. Det var prisvärt och jag kände att jag hade råd med det.

Inga kommentarer: