onsdag, april 22, 2009

Ibland blir jag så där professionellt arg...

...jag vet inte om det är nyttigt eller inte, men det är befriande i alla fall, förhoppningsvis kan det också fungera något sedeslärande för den som kommit i vägen för utblåset.

I eftermiddags till exempel, när jag kommit upp till kontoret och de större barnen skulle till att sluta. Hann väl inte mer än sätta mig på stolen innan de kom upp för att hämta jackor och väskor, till en början rätt vänskapligt gruffande men inom en halvminut hade det eskalerat och snart hördes ett "HÅLL KÄFTEN JÄVLA BÖGJÄVEL!!!"

Jag blir så trött, jag kan redan ana vilka grabbar jag ska hitta därutanför, men det får inte hindra mig känner jag. Kliver därför ut och anlägger min skarpaste röst; "Vem var det som just sa "Håll käften jävla bögjävel?"

Tystnaden blir intensiv, fem killar står där och tittar på varandra och ingen vågar peka ut "den skyldige".

"Men kom igen nu då, det var ju bara tio sekunder sedan jag hörde det, det var bara ni som var här och det måste varit någon av er. Vem var det som skrek "Håll käften jävla bögjävel"???"

Åh vad pinsamt det börjar bli. Åh vad man vill därifrån. Åh vad ingen vill säga något.

"Jag blir så trött på det här, om ingen av er vill skvallra på någon annan så hoppas jag att den som var klantig nog att vräka ur sig något sådant kan erkänna det själv, för innan det så kommer ingen av er härifrån, skolbuss eller inte..."

30 sekunder av tystnad innan X tar till orda; "Jag tror kanske... Jag tror kanske att det var jag som sade det..."

"Som sade vaddå?"

"Ja, det där..."

"Du menar "Håll käften jävla bögjävel?.."

"Ja..."

"Vet du vad en bög är?"

"Ja..."

"Det är en kille som är kär i en annan kille, det får man faktiskt vara här i Sverige och i de flesta andra länder i världen, så det är inget du kan använda som skällsord, blir du förbannad så får du hitta på något annat..."

Så pratade vi en stund om det och jag kände att vinkeln ändå blev rätt bra. "Ska du förolämpa någon annan så lär du hitta på något annat än att kalla den för homosexuell, för det är faktiskt inget fel..."

Vi har en lång väg att vandra än, men likabehandlingslagen är inte så tokig, faktiskt...

4 kommentarer:

Susanne sa...

Tänk vad skönt när rektorn är på plats vid precis rätt tillfälle!

Hoffa sa...

Go girl....

The Hawk sa...

Även en blind rektor hittar ett korn!

Anonym sa...

Bra gjort! Hoppas alla lärare reagerar på samma sätt.

Janne