lördag, mars 08, 2008

Det började ju så bra...

Ibland kan det vara rena poesin att läsa DN:s kontaktspalt.

"Friska lundar,
lugna vatten,
ord och beröring
kan vi ge varandra.
56-årig sund kvinna
önskar jämlike att njuta, utvecklas
och snickra tillsammans med
på livets ocean"

Gud så vackert. "Friska lundar, lugna vatten"... Lundell kunde inte gjort det bättre.

Men så bär det inte riktigt till slutet.

"och snickra tillsammmans med"

Varför denna plötsliga socialrealism? Du nöjer dig inte med hans vackra inre. Du ska ha en man som inte bara är mjuk och följsam utan också en jävel på att snickra. Snacka om att ställa överkrav... Sen undrar jag också vad det är man behöver snickra när man befinner sig på havet? Hål i båten förstås om det är akut...

Annars vet jag inte.

Snyggaste kontaktannonsen jag sett skrev nog ändå Lundell i "Tid för kärlek" 1984:
Jag har den här
kuken
och humor
och en kropp som väger
runt sjuttifem
och ljusblå ögon
och visserligen
dricker jag lite för mycket då och då
men två gånger om året
går jag igenom omfattande fastor
vilket innebär att jag bara
äter elva månader om året
och jag läser böcker
jag skriver böcker till och med
och jag är någorlunda
begåvad
men framför allt vill jag framhålla
att jag har två saker
som för en kvinna måste anses vara
absolut nödvändiga
nämligen
kuk och humor

Vad skulle det stå i min egen kontaktannons då?

Möt mig;

Jag är 45 år och gråhårig,
fet, ful och snäll,
din bästa vän om du inte sviker mig,
jag har tillräckligt bra lön
för att kunna köpa mig en hantverkare
om det måste snickras,
poetiska ambitioner nog
för att inte behöva
benämna livet som en vattensamling
och en livshållning som konstant pendlar mellan
cynism och naivism
Jag är Freddie i Terror på Elm Street,
J.N i Shining,
Pippi på rymmen
många fler personligheter
passa dig

Nah, tur man inte ska ut på äktenskapsmarknaden...

Inga kommentarer: