lördag, februari 17, 2007

Nyfattigdomen

Jag var och handlade idag, ställde mig sedan i kön för att betala. Framför mig stod en mamma med barnvagn med liten bebis i. Hon hade köpt ett paket blöjor och lite mjölk. Dryga hundralappen skulle hon betala.

Hon tog upp sitt kort, tvekade lite men sade sedan "kan du runda av uppåt till hundrafyrtio kronor?"

Jag tänkte, vad säger hon? Man rundar väl av till jämn hundralapp eller ber att få ett par hundra extra. Men så förstod jag. Jag är rätt säker på att de där 36 kronorna eller vad hon nu fick tillbaka var det hon hade kvar på kontot. Jag kanske är blödig men jag tyckte så jäkla synd om henne. Det gör ont att se människor som tvingas förödmjuka sig själva.

Tre dagar kvar till barnbidrag. Jag hoppas att det inte kommer för många oförutsedda utgifter innan dess.

Jäkla högerallians!

Inga kommentarer: