fredag, februari 23, 2007

MmmmHhhhhmmmmHHHhhhmmmm, som Lavskägge sade...

...jaså dom har åkt till Ryssland, kommunalråden, för att lämna lite bistånd.

Ho Hum. Det var väl bra. Tycker jag. De fattiga i Ryssland behöver säkert hjälp. Hmmm. Ho-Hum. Rullstolar och Rullatorer från Kommunens överblivetförråd.

Nä. Inte det nä. Inget kommunalt bistånd. Ho-Hum. Lo-facken var det ju som stod för biståndet. Tillsammans med någon annan slags förening. Olof Palmes center. Hmmmm. Där han LO-Lennart var med.

Men det är ju bra att gammryssarna får lite kryckor.

Men de fick visst inte det. Hmmm. För media började fråga om varför kommunen betalade flygbiljetterna när kommunalråden var på fackliga uppdrag. JaaaaHa, Ho-hum-bidebidum. Då ville kommunalråden omedelbart åka hem. Hmmm. Så lastbilen fick vända igen. I Narva. Ho-hum. För ingen kunde lämna över gåvorna då. Humbedibidebum. Fast kommunalråden flög ju. Hmmm.

Jag är så trög och så gammal hum-be-di-bum. Fakturera mig hit och dit. Men när man är så nära Ryssland som i Narva, ska man göra en Kalle Dussin då, retirera? Om det nu var bistånd man ville lämna? För LO-medel? Med kommunala biljetter?

Lavskägge fattar ingenting. Men jag tror att det är så här:

Kommunalråden drabbades av en plötslig insikt om att det kanske inte var så smart att ge sig ut på en LO-resa i tjänsten. Då blev man tvungna att agera snabbt.

"Vad gör vi?"
"Vi drar hem igen. Sen slår vi på stora trumman och säger att det är oppositionens fel att de stackars Ryssarna inte fick sina bäcken. Att vi var tvungna att åka hem för att rentvå oss."
"Men vi är ju jättenära, ska vi verkligen inte lämna biståndet först?"
"Om vi gör det så har vi inget att kontra med när vi kommer hem. Bättre att spela förfördelade och misstänkliggjorda och åka hem snabbt som attan. Sen kan vi säga att det var Centerns fel att lastbilen inte kom fram. Eller Moderaternas."
"När går nästa flyg då?"

Jag kan tycka att det är schysst att det lämnas bistånd till Ryssland. Jag kan tycka att det är schysst att vi skickar med två välarvoderade politiker för att garantera att biståndet kommer fram. (Fast det tydligen funkat förut med sämre betalda LO-arbetare.) Men jag kan inte förstå hur Socialdemokratin i Kumla kan drabbas av en sån hybris att man inte kollar av att det är okej också med representanterna för de andra 48.8 % av kommunens invånare.

Och det jag läser i NA. "Vid tidigare resor har vi haft en person här på LO som har ordnat dem (Vad/vilka dem???), men eftersom han inte kunde fick Dan-Åke uppdraget. Dan-Åke kom och frågade mig om han via kommunen kunde skicka en faktura till oss för resan och jag sa ja", säger Lennart Eriksson."

Vad är det som ska faktureras? Kommunalrådens arbetsinsats? Flygbiljetterna? I så fall får vi hoppas att inte Komrev gör ett nerslag. I den kommunala världen är det ABSOLUT förbjudet att köpa något i kommunens namn som inte har med kommunens verksamhet att göra.

Men det är ju bra med bistånd såklart. Det tycker jag också. Och Lavskägge med. Ho.Hum. Bidebum.

Slutligen; om det här nu är en kommunal angelägenhet, varför hittar jag då en fullkomligt lysande reserapport på Kumlasossarnas hemsida? (Där man bland annat kan få se "AK-Ordf. Björn omsvärmad av Ryska skönheter från kooprationen.")
Borde den inte ha återfunnits på www.kumla.se i stället för på www.socialdemokraternakumla.se/

Men hörni sossar, hade det i alla fall inte varit schysstare att köra fram biståndet? När ni nu ändå var så nära.

Hum. Be-di-bum.

Inga kommentarer: