lördag, oktober 06, 2012

Underbara ostar

Fredagskväll brukar betyda kött av något slag, med lämpligt garnityr. I kväll åt vi ost i stället. 4 olika ostar från "Vardagslyx" med diverse tillbehör. Vi njöt av en tryffelbrie med fantastisk smak och konsistens, av en chevré så krämig att den under sitt björkaskskal närmast sipprade fram, av en bockhornsklöverost (det är väl det kossorna fått i sig tror jag) med både sälta och örtsmak och av en hårdost vars namn jag inte minns men vars smak dröjer sig kvar i gommen flera timmar efter. En burk citrusmarmelad med honung till detta, den passade både brien och chevrén. Päron, druvor, gurkstavar, paprika, rädisor, Goda kex.

Jag tyckte det sved lite i plånboken när jag lämnade butiken med en liten grön påse och hade betalt 200 kronor, men såhär i efterhand kan jag säga det; "det var prisvärt"!

Fascinerande att denna lilla butik funkar i Kumla. Kanske är läget - bredvid systembolaget - en framgångsfaktor. Dess innehavare med sitt kunnande och sin servicemindness är det definitivt. Och så varorna de säljer förstås.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Så där ja

Bloggen har fått tillbaka sin gamla vanliga trevnad. En kulinarisk betraktelse med inslag av vänskap och samvaro. Tack käre vän.

Om det nu blev lite kostbart så säger jag som min farsa-låt det svida över.

Hälsningar från din anonyma och överlevande vän

The Hawk sa...

Jag hade råd.