lördag, oktober 20, 2012

Huvudet och fingrarna prepareras med Lundell...

Ibland ger man sig in på stolleprov. (Om än roliga sådana.) Att sjunga Lundellsånger på en mässa i Johanneskyrkan kan betraktas som ett sådant. Jag har alltid beundrat Lundell och bara det sätter en viss press på mig. Jag kan liksom inte bara gå dit och spela av några låtar... Måste i alla fall försöka göra artisten någorlunda rättvisa. Då inträffar nästa komplicerande faktor. Det är inte enkelt att sjunga och spela Lundell. En del kanske får för sig att det är "visa" och få ackord och bara att tuta och köra. Så är det inte. Det är verser som är oregelbundet uppbyggda, det är skumma taktbyten mitt i alltihop, det är långa långa meningar som måste betonas just som han själv gjort det, för annars passar det liksom inte ihop och då är man helt rökt...

Den som ger sig in i leken får leken tåla. Jag har suttit vid köksbordet i en hel vecka nu, tragglat och tragglat, och dessutom försökt hitta "rätt låtar". Och rätt tonarter. På söndag får vi se om det bär.

Låtlista?

Desperado
Gå upp på klippan
Connemara
Evangeline
Kärleken förde oss samman
Snart kommer änglarna att landa

Kanske någon liten mer, vi får se...

Inga kommentarer: