onsdag, november 16, 2011

Dagens Janne (Jag skrattar hela vägen)

Här ser vi Jan Olsson identifiera sig totalt med kämparna i den antifascistiska/antinazistiska motståndsrörelsen. (Le Havre 1985) Hade han bara varit född i rätt epok så hade han sprängt x antal tyska trupptåg, trots att det fanns en del mörka inslag i hans släkthistoria. Enligt uppgift så specialtränades han för dylika uppdrag under sin militära tid i början av 80-talet. Bland annat körde han projektorn när de antikommunistiska filmerna visades vid I-3. (Special services branch, Orebro.)

Jag började skanna av bilder för ett par veckor sedan - det har jag redan skrivit om. Började i USA 1983. Nu har jag snart tagit mig igenom Jannes och min tågluff 1985 och jag kan utlova fler intrika bilder så småningom. Vilken nutidshistorisk resa man gör om man ger sig tid att betrakta bilder som fått en 25-30 år på nacken.

Inga kommentarer: