tisdag, augusti 19, 2008

Dyspraxi

Läser på Aftonbladets webbsida att Daniel Radcliffe (Harry-Potter-skådisen ni vet) inte kan knyta sina egna skor och har diagnostiserats med något som kallas "dyspraxi", sjuklig klumpighet.

Äntligen har jag hittat en klinisk beteckning för mitt eget tillstånd. Jag klarar visserligen skosnören, men mycket mer är det inte. Igår skulle jag skruva ihop en klädhängare från IKEA. Det var jätteenkelt. 28 skruv och förborrade hål, bara att tuta och köra. NOT.

Jag höll på i två timmar, skrek rakt ut emellanåt, grät, svor, lyckades få in en passbit i själva grundkonstruktionen och fick fiska efter den i en halvtimma innan den behagade komma ut, fick skruva isär det jag hittills åstadkommit och börja om igen...

Dyspraxi. Undrar var man kan få behandling för det?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Först och främst: Ta det som kvällstidningarna portionerar ut med en nypa salt. Eftersom du tydligen kan relatera till typiska dyspraktiska svårigheter bör innehållet i de artiklarna läsas mellan raderna.

Aftonbladet kallar det sjukdom och Expressen printar avskräckande rubriker med "hjärnsjukdom", men faktum är att dyspraxi är ett handikapp och inget annat. Det kan inte förvärras eller skifta i omfattning, det kan inte medicineras utan det är en funktionsnedsättning (komplex sådan), precis som dyslexi som innebär problem att läsa.

Medicinera tillstånd kan man ju alltid göra men om det är olika tillstånd du upplever så handlar det inte om dyspraxi, även om det kan vara kombinerat. Fråga gärna någon vuxenhabilitering, de är i olika grad vana vid detta.

The Hawk sa...

Underbart!

En människa tar mig på allvar. Tack för det! Jag tror emellertid att jag får leva med mitt handikapp...

Anonym sa...

gå till doktor Harald blomber. han kan se vilka primitiva reflexer du har som du med enkla dagliga rörelser kan inhibera och därmed slippa mycket medrörelser och liknande. Maria F

Anonym sa...

Harald Blomberg ska det vara....Maria