måndag, april 12, 2010

Besökshelg...

Skjutsade Tuva till ett bowlingkalas vid lördag lunch och åkte sedan hem till trädgården där fader Arne redan var i full fart med att beskära träd och se sur ut för att inte jag var där och stod vid hans sida... Det var inte ens varmt ute, men detta till trots rensade vi bort vintern i ett par timmar innan Alice och Kristina kom och hälsade på. Jag satte på kaffe men då ville han inte vara med längre utan bad att få bli hemkörd. Han tyckte nog inte att jag jobbat hårt nog för att förtjäna skottkärran än... Sade knappt hej när han klev ur bilen.

Krickan och Alice stannade och åt pizza med oss. På kvällen sov Tuva hos Hedvigs mormor! (Modigt, jag tror aldrig hon träffat henne förr.) Vi fick Hillevi som nattgäst i stället.

Söndagen kom och Agnes och Hillevi sattes i arbete med yttre fönsterputsning efter frukost. (Mot löfte om 100:- var. Vad gör man inte för att slippa stå på stege?) Dessutom skurade vi verandan och utemöblerna och gjorde riktigt vårfint.

Pappa Arne ringde igen och ville komma och fortsätta det avbrutna jobbet från gårdagen och jag sade att det kunde vi väl ägna oss åt, fast inte just då eftersom jag skulle laga lunch åt mig och barnen. Dessutom skulle Linda och Olle komma och fika under eftermiddagen. "Men", sade jag för att hålla mig väl med gubbskrället, "jag kan ju hämta dig vid fem-sex sådär, det är ju varmt ute och visst vore det bra att få lite ordning i trädgården".

Det paasade inte alls. Andemeningen i det han sade var att jag var otacksam och dum och hur kunde man välja "fika" två dagar i rad före trädgårdsstädning? Jag försökte parera honom någon gång till, men sen gav jag upp, bad honom flyga och fara och lade på luren i örat på honom. Det kokade i mig får jag tillstå. Martyrgubbe!

Nå, Linda och Olle kom, och så småningom även Anders och Gustav och det blev en jättetrevlig eftermiddag. Det är så roligt när det kommer någon trevlig människa på besök till det här huset.

2 kommentarer:

Agnes sa...

jag heter inte Anes jag heter agnes

The Hawk sa...

Är du nöjd nu, klag-Nisse? *S*