torsdag, mars 12, 2009

Regnbågsdagis???

Det är livsfarligt att dyka in mitt i ett debattprogram på tv och sedan försöka bilda sig en uppfattning, jag vet, men jag tror att jag har koll på läget...

I Janne Josefssons "Debatt" stod i dag en man och förespråkade separata förskolor för "regnbågsbarn" - barn till homo- eller bisexuella föräldrar. På så sätt skulle de skyddas från okunnig förskolepersonal och från oacceptans från andra barn och deras föräldrar.

Måtte nu inte detta bli verklighet. Förskolan har en läroplan att arbeta efter, en värdegrund som klart och tydligt beskriver varje människas unika rätt att bli behandlad som människa alldeles oavsett etnicitet, religion, sexualitet, handikapp eller vad det nu kan handla om. Barn accepterar och förstår, har inga problem med den saken, särskilt inte om de får möta "Lina" med två mammor eller "Elin" med två pappor. De köper det rakt av, om inte vi vuxna konstrar till det. Om inte personalen fixar det så ska de inte jobba i förskolan.

Ska vi någon gång få någon ordning på likavärdesprincipen så kan vi inte hålla på att segregera - och då gäller det åt alla håll... Det är bara "live and live together" som räknas. Den enda grupp som vetenskapligt bevisats må bättre av att segregeras är de döva. De är ju inte alls "handikappade" i sällskap med sina egna kamrater, men ute i det hörande samhället får de problem.

Sen funderar jag lite över hur RFSL väljer ut sina debattörer... Som jag redan sagt, alla får och ska vara som de vill, jag ska inte rescensera, men hurdant intryck gjorde den här killen på de som "motverkar saken"? Allt jag satt och tänkte på var Hassans gamla telefonbus "Jag har ju en Honda 125:a, kan jag bli medlem i eran klubb, det är min kompis Knut-Christian som rekommenderat mig"...

De homo- och bisexuella människor jag känner är inte så stereotypa, kändes lite klantigt... Men å andra sidan vad då, vill man vara fjollig så får man ju vara det också. Live and let live. Det där var kanske bara en normaliseringsfördom från min sida? Äh, nu blev det snurrigt allting... Led mig vidare i tanken, regnbågskamrater...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Åsikter som föräldrar och vuxna har, återspeglas direkt bland barnen. Det märker man. Låt barnen få vara dem de är och lär barnen att acceptera att alla är olika. Hjälp barnen att försöka förstå istället för att dra alla över en kam. Låt dem bilda en egen uppfattning och åsikt om saker och ting, vi som vuxna måste kunna ge dem möjlighet att välja.

The Hawk sa...

Klokt sagt. Jag kan bara hålla med.

Hoffa sa...

Kan inte annat än hålla med, klok som en bok är du. Varför krångla till saker och ting.