torsdag, mars 26, 2009

Mycket bonus-prat just nu...

Jag är inte så moraliskt upprörd över just bonussystem om de tillämpas med någon slags klokhet och är tydliga. (Går det bra enligt tidigare uppsatta kriterier så får man bonus, gör det inte det så får man ingen...)

Det jag reagerar över (och många andra också egentligen, tror jag i alla fall) är ju de belopp det handlar om och arrogansen i svaren dessa herrar och damer ger, nämligen "vi som jobbar med det här tjänar så här och varför skulle jag nöja mig med mindre då?"

Varför inte, om exempelvis landets Statsminister har en månadslön på dryga hundratusen... Kan man ha ett mer ansvarsfullt jobb än det? Kan man äta för mer än det?

Jag har svårt att se att någon kan behöva ha 10 miljoner om året i lön för att klara sitt uppehälle. Det blir bara luft till slut, obegripligt för de som ska leva på 20.000 i månaden. Det skapar förakt.

Inga kommentarer: