måndag, oktober 17, 2011

Nu känner jag mig jäkligt bedrövad...

Jag öppnade mailboxen och konstaterade att jag fått post från en kvinna som tycker att jag tar alldeles för lättvindigt på kattens (eller ska jag kanske säga katternas) försvinnande eftersom jag vädrat funderingar om att "ta hem" en ny katt när en blivit överkörd (förra sommaren) och en annan försvunnit spårlöst nu under hösten.

"...blir jag fundersam när du använder katter som förbrukningsvaror. Två är borta vi skaffar två nya!" skriver hon, och vidare "Ja, du Håkan jag kan inte tycka det är okej att skaffa nya katter och om jag var du skulle jag fundera på något lättare djurslag, kanin, chinchilla eller något annat som är gosigt."

Alla har rätt till en åsikt såklart och skriver man offentligt så får man också leva med kommentarer, fast det här tyckte jag faktiskt var både beskäftigt och magstarkt. Det låter som om jag vore någon cynisk djurplågare med slitochslängmentalitet som inte bryr mig om just någonting alls och som struntar i liv och död.

Jag har haft katt i hela mitt liv och jag har sannerligen inte misskött vare sig de här två katterna eller tidigare på något sätt. Jag antar att vi helt enkelt haft maximal otur nu. Vi bor inte i något hårt trafikerat bostadsområde, hon som körde på den första katten var själv kattuppfödare. Borde inte det diskvalificera henne som seriös djurhållare förresten, i så fall... Jag vill inte ha nån jäkla sork eller kanin i stället. Sorgen och bedrövelsen har varit stor i vårt hem och det är inget lätt beslut att ta att ens fundera på att "ersätta" ett djur med ett annat. Det går inte ens att tänka så för det funkar inte så.

Nä fan, det här kändes inte roligt.

1 kommentar:

Susanne sa...

Fy så gement elakt! Klart ni ska skaffa en ny katt, fast jag hoppas det var den borsprungna som du faktiskt såg skymten av härom dagen, katter är egna djur. När Findus dog i våras ansåg grannens katt att även detta hus var hennes, så nu sprider hon sin charm i båda husen. Två katter har oförklarligt dött för mig vid 5 års ålder och de var baske mig inte missskötta men det är klart man undrar om vi har något fel på vattnet eller vad tusan som händer. Fast precis som du så tror jag vi haft maximal otur. Kram på er!