fredag, december 31, 2010

Ja jag minns såväl den dan...

när jag reste ifrån dig, för att skaffa mig ett jobb i Göteborg...

Början på en låt jag trott mig kunna i sisådär 22 år, jag har aldrig haft orden på papper, aldrig hört melodin i orginal, den är traderad från Tom Bombadills förste gitarrist Tony "Tigern Johansson" som antagligen lärt sig den av sin några år äldre bror Gert "Leoparden Johansson".

9 verser eller så fyllda av melankoli och vardagsrealism, källan okänd alltså.

Men så idag googlade jag på "Stellan Fällan" och hittade "Love explosions" hemsida. Undergroundband från Göteborg, bildat 1968. Låten fanns med på deras första platta "Love Exposions bästa låtar" och eftersom den varit slutsåld i butik i 35 år eller så har bandet varit vänliga nog att lägga ut hela plattan på Mp3, kompletterat med texter och ackordsanalyser. Sicken kulturgärning!

Jag har sjungit en mycket "snyggare" version i alla år, kanske som jag trodde John Holm skulle ha sjungit den, där finns släktskap vill jag lova...

Frågan är om det ens en gång går att lära om? Orginalet är i alla fall vit blues.

Jag bekänner först som sist
jag har blivit fyllerist
så var läget när jag mötte dig igår
Du gick på stadens trottoar
jag yppa inte vem jag var
ty vad nyttjar att strö salt i öppna sår

Inga kommentarer: