fredag, december 31, 2010

En legend har gått ur tiden...

Boney M:s sångare Bobby Farrell har gått till de sälla jaktmarkerna skriver Aftonbladet på sin nöjessida.

Jag ska inte bedöma tragedins storlek rent artistiskt, för familj och vänner är det såklart jättetrist. Vi andra får bedöma individuellt.

Men jag har personliga minnen av Bobby Farrell, både från en sällsamt volymhög playbackspelning i Brunnsparken någon gång tidigt 80-tal, han anklagades för att vara sexuell sadist vill jag minnas, för han höll sina "sångflickor" i kedjor under showen. Polisen bröt visst spelningen till slut, men inte för osedlighet utan för volymproblem som sagt. Adolfsberg höll på att falla samman.

Så glömmer jag såklart aldrig när vi var strandsatta på Sri Lanka 1989 eller så och inte kom vare sig hem eller någon annanstans, hur vi stod där utmärglade i kön och fick se mr Farrell glida förbi som på ett bananskal. Fan vet om han inte sjöng också, när han promenerade förbi i full scenutsyrsel. Lise såg ut som om hon sett Gud. "Kolla, det är ju Boney M, wow!"

När ingen annan reagerade så gick hon runt i kön och berättade att "Boney M was in da house."
Det kunde ha varit riktigt trevligt, ett tecken på att vi ändå skulle flygas ut. Jag förstörde alltihop genom att muttra "Du är ju inte världsvan för fem öre".

Om detta drama visste mr Farrell ingenting. R.I.P mr Daddy Cool.

3 kommentarer:

Katarina sa...

Jag fick inte ha affischen med de nakna flickorna i kedjor på väggen för min mamma... :(
Senare hade hon inget att anmärka på att på att Bob Marley med canabissymboler fanns på samma vägg... Ja, ja... Jag överlevde både det ena och det andra!

The Hawk sa...

Det man inte vet mår man inte illa av... *S* Så är det med föräldrainkonsekvens. Min mamma har gett mig en askkopp full med cannabistryck. Hon påstår än att det är Mallorcas nationalväxt.

Katarina sa...

Helt fantastiskt! Och vem vet? Hon kanske har rätt??? Litet iallafall...