fredag, maj 01, 2009

Finge jag önska,

det vill säga om tomten nu var här, om han plötsligt kom farande med sin egen RÖDA ren, på arbetarrörelsens egen dag, ja då hade jag flera önskningar, lokala som nationella...

1: Ge mig Gudrun tillbaka. Vänsterpartiet har inte haft en bättre partiledare än G.S. Lars Ohly är alldeles för tramsig och osynlig och Gudrun ska inte behöva slösa bort sin karisma på Fi.

2: Hitta några skarpa hjärnor till som vill jobba i Vänsterpartiet lokalt. Roffe och Elisabeth kan inte göra allt själva.

3: Bygg inget badhus i Kumla. Den lokala Socialdemokratin har fått hybris, lånar pengar till investeringar samtidigt som man inte klarar av att hålla kvaliteten i sina lagstadgade verksamheter. Jag tycker att det är sjukt att man inte ser hur krisen påverkar "de vanliga människorna". Det finns väl ingen som vill ha ett nytt badhus i Kumla om man ställer alternativet mot vården av gamla, sjuka och unga? Det doftar LO-murar-kotteri.

4: Låt Vänsterpartiet bli ett riktigt alternativ till Socialdemokratin igen. Spetsa frågorna och låt medborgarna bestämma. Hamnar vi under 4 % så får det väl vara så, det är i alla fall bättre än att sväva som ett populistiskt parti för vinden.

5: Låt Socialdemokratin i Kumla få en insikt om att det lönar sig att satsa på utbildning. Vi klarar med yttersta möda att stå upp till skollagen och föra våra barn mot målen som det är i dag. Ska vi spara 10 mkr nästa år så lär det bli än svårare. När jag dessutom förstår att man inte ens förmår göra skillnad på olika utbildningar så blir det än värre... I Kumla Kommun är till exempel en gymnasialt utbildad barnskötare per definition exakt lika skicklig/utbildad/kunnig som en förskollärare. Här råder Jantelagen fullt ut och tre och ett halvt års akademiska studier är ingenting värda.

6: Ta ut en extra tusenlapp i skatt av alla (oss) som tjänar över (exempelvis) 30.000/mån och specialdestinera dessa pengar till driften av den offentliga sektorn. Vi kan leva med det. Det blir en jäkla massa pengar. Tjänar man sedan 300.000/mån så kan man ju betala en extra tiotusing i stället så blir det proportionellt rätt också. Det om något tror jag skulle öka konsumtionen, för då skulle det handlas i stället för att läggas i ladorna.

7: Samla krafterna och visa att det finns ett riktigt alternativ till Reinfeldt och hans följeslagare. Alla frågor går att kompromissa om, om de långsiktigt är bättre än alternativet...

2 kommentarer:

Susanne sa...

Oj har du demonstrerat idag?
Håller med du, om det mesta. Har dessutom förbarmat mig och tagit bort det lila!
Natti natti

The Hawk sa...

Nä jag har ju inte det... Det var nog därför jag genomförde en nätdemonstration...