fredag, juni 01, 2007

Några filmtips,

bara för att det kändes länge sen.

Avslutade just Christopher Nolans "The prestige", med Christian Bale, Hugh Jackman, Michael Caine och älsklingsaktrisen Scarlett Johansson. Mycket twists hit och dit var det, och ett tag kände jag mig jätteförvirrad, men jag får väl säga som Neil Young i "the last waltz"; "I think I got it now Robbie"...

Jag har min förklaring i alla fall och den duger för mig. Och det var en riktigt bra film. 8/10 tycker jag.

Kanska har alla sett Woody Allens "Match point", där Scarlett också finns med, men annars är det en toppenfin film som nu börjar ligga med i de där "3 för en hundring-lådorna". Bortser man från Zeelig så är det nog faktiskt den bästa Woodyfilm jag sett. Inte alls så där neurotisk, utan en klassisk thriller i bästa Hitchcockanda.

Vad mer har jag sett som är värt att rekommenderas?

"Premonition" med Sandra Bullock, lite "Sjättesinnetvarning" förstås, men den funkade för mig i alla fall, jag blev både lite störd och berörd.

"Sometimes in April", en HBO-film om folkmordet i Rwanda som var väl så bra som "Shooting dogs" och "Hotel Rwanda". Bra skådespelare, en koppling "offer-förövare" som gjorde den lite mer intressant. Riktigt bra. Och vidrigt.

Så kan man ju fundera på hur man kan få för sig att ändra en lysande orginaltitel som "Mozart and the Whale" till det äktsvenskklingande "Crazy in love" fast jag antar att det kan ha något med Jill Johnsons gamla schlagerdänga att göra. I alla fall är det en mycket bra film om två speciella människor och deras relation. Jag blev alldeles varm av den. 9/10 för en diagnostiserad romantiker.

Kan väl räcka för nu kanske.

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra med lite filmtips, du brukar ju ha god filmsmak, håller helt med dig om Match Point dom andra har vi ännu inte sett, något att se fram emot. Hra och hälsa.
På onsdag åker vi till Palma och stannar 3 nätter hos våra vänner som har hus där, det blir iaf 2 hela dagar liggandes runt poolen och njuta rosado, och Cerveza, det är gott det.