lördag, december 22, 2012

Att ha julledigt och veta att man ska åka långt långt bort...

Jag drog en suck av både lättnad och njutning när jag åkte hem från jobbet i eftermiddags. Jag ska inte jobba på drygt tre veckor. Det är nästan lika länge som sommarsemestern som inte blev just något alls i somras...

Jag ska dessutom åka halva jorden runt och spendera drygt två och en halv vecka i det land jag från 1987 och sex år framåt besökte årligen (minst) och kom att förälska mig i - dess många brister till trots...

Det är 20 år sedan jag var i Sri Lanka senast. 1993 åkte jag dit med Lise och Janne. Det var min "belöning" för att boken jag ägnat flera år att skriva äntligen var utgiven och klar. Efter det kände jag att jag var färdig, mätt, att jag kunde hitta andra delar av världen att utforska.

Men åren går, barn har kommit, de har fått höra om det där lilla landet sedan de var små. Nu kommer jag att få visa dem, på riktigt. Jag tror vi har en häftig resa framför oss. I kväll har jag suttit och kikat i gamla resedagböcker, kommit ihåg saker jag nog kanske borde ha glömt, men också kommit ihåg saker jag borde ha kommit ihåg, fast de sjunkit undan med åren... Bra saker, dåliga saker, saker som bara var... Vänner som var där och försvann under de år som gått...

Jag inser att jag är full av förväntan. Det ska bli så roligt att få komma tillbaka.

2 kommentarer:

FrkLugn sa...

Vilken resa ni ska iväg på! Måste bli intressant att återuppleva efter 20 år.

The Hawk sa...

Ja. Nästan som att komma dit för första gången.