lördag, april 28, 2012

Lördagskväll i timmerkojan

Jag kan väl inte säga att jag varit särskilt "produktiv", men något lite har jag i alla fall fått gjort. Jag har bytt strängar på två gitarrer, tvättat ett par maskiner, i alla fall börjat göra i ordning på verandan...

Kanske inte behöver vara så mycket mer. Det duger.

Kollat en film har jag också gjort. Maggie Gyllenhaal - den rara - i "Hysteria". En bagatell föralldel, men ganska småmysig ändå. Romantisk komedi från det viktorianska England - med en lätt erotisk twist i så måtto att den behandlar ämnet "kvinnlig hysteri" - en besvärlig åkomma som nog inte finns längre. Men på den tiden var det ett vetenskapligt faktum att kvinnor inte kunde uppleva sexuell njutning utan manlig penetration. Emellertid kunde de drabbas av livmoderkramper som kunde avhjälpas med massage. Köerna var långa till de läkare som kunde "lätta på trycket" och avhjälpa de stackars hysteriska kvinnornas hysteri.

Detta ekivoka tema till trots var filmen mycket sedlig. Inte alls som Sekreteraren som ju är en absolut Maggiefavorit. Men lite söt. Tre massageapparater av  fem.

Inga kommentarer: