tisdag, september 28, 2010

Nakna brudar på tändaren...

Tänk så märkligt det kan bli när nikotinbegäret ställs mot genusmedvetenhet.

Jag besökte den lilla videoaffären för att se om det kommit in något nytt i "fyra-för-en hundring-stället". Hittade snart lite roliga filmer och gick till kassan för att betala. Tänkte samtidigt komplettera med cigaretter och en ny tändare, den gamla var precis som död så det var lite akut.

"En hård John Silver också, och så tar jag en tändare", sade jag och tog en tändare ur stället på disken. Jag skulle provtända för att se att den funkade när jag plötsligt insåg att det var en "pinup-tändare" med en Bimbobrud med nakna bröst som motiv. Det gick ju bara inte.

"Har du nån annan tändare?", frågade jag, "jag kan helt enkelt inte köpa en tändare med tutt-motiv." Dels var den ful som stryk, dels är jag 47 år och ägandet av en "tutt-tändare" skulle framstå som höjden av gubbsjuka och dels insåg jag vilket rabalder det skulle bli om någon genusmedveten medarbetare fick se mig tända en cigarett med något dylikt... "Du vet, jag jobbar ju mest med tjejer och, ja, nej, det känns inte bra helt enkelt..."

Killen i videobutiken förstod mig helt och fullt. "Nej dom där är inte så värst snygga faktiskt, det är väl därför som jag har hela stället kvar och ingen annan tändare att erbjuda."

"Har du kanske tändstickor då?" Jag var verkligen röksugen.

"Inte det heller."

Fasen också...

Men så lös han upp. "Men det är nog bara folie som sitter runt tändaren, jag kanske kan få loss bruden."

"Kanon, då kör vi på det."

Så uppstod det märkliga fenomen som kallas köbildning i butik. Killen i kassan pillrade för fullt för att få bort tutt-bilden från tändaren, men den satt hårt som sten. Han grymtade och svor.

Jag såg så småningom ingen annan råd än att vända mig om och be kön om ursäkt. "Det är så att jag vill köpa en tändare, men det är tuttar på den och han ska bara ta bort dem först. Människorna bakom mig suckade djupt, men ingen av dem protesterade. De insåg säkert mitt bekymmersamma läge.

Efter fem minuters pillande gav han upp. "Jag får fanimig inte loss folien", sa han. "Hur ska vi göra`"

Jag var väldigt röksugen och kände att jag var i moraliskt förfall... Jag bestämde mig för att köpa tändaren och slänga den när jag tänt min cigarett. "Ja egentligen vill jag inte ha den, men okej då..."

Skamset röd om öronen gick jag ut ur butiken och fick mitt efterlängtade bloss. Sen slank tändaren ändå av någon outgrundlig anledning ner i fickan. Tre dagar sedan hittade min dotter den på altanen. "Men pappa", sade hon, "vad har du köpt..."

"Jo förstår du, det var så här att..." Så fick jag dra hela historian.

När jag var klar hade hon pillrat bort folien. Tjejer kan.

4 kommentarer:

FrkLugn sa...

Haha! Det kan inte vara lätt att vara genusmedveten nikotinist.

Agnes sa...

Ja!! girl power!!!!

Susanne sa...

Alltså Håkan det är inte ofta jag skrattar högt åt bloggar men nu rinner tårarna, herregud så kul....

The Hawk sa...

Ja!! Girl power!!!!