måndag, april 16, 2007

Klart man är lite orolig för hur det ska bli med ekonomin

den dag man går i pension. Det blir ju nästan ingenting verkar det som, när man tar del av informationen om vårt svenska pensionssystem.

Tur att Fora finns då. Fora skickar varje år ut ett värdebesked för min avtalspension SAF-LO. Där redovisas det hur mitt surt ihoparbetade kapital (från min tid som LO-medlem antar jag, när sjutton jag nu var det?) förräntas och vilket tillskott till kassan jag kan räkna med från 65 år och livet ut.

Jag sliter upp kuvertet och jublar. Ålderdomen är tryggad.

Traditionell försäkring, från 65 år och livet ut:

Kronor per år: 3

Men då så, då är det lugnt, det är ju faktiskt en 25:öring i månaden. 75: öre per kvartal. Jag kommer inte att behöva svälta.

Alla bäckar små heter det ju, och det ska man naturligtvis inte raljera över. Fast jag undrar vad det kostar att ha mig där i databasen och att administrera hela mitt stora kapital. Bara att skicka ut beskedet motsvarar ju två hela årsutbetalningar. Inte att undra på att dom går dåligt, dom där kapitalförräntningsföretagen.

Inga kommentarer: