tisdag, juni 26, 2012

Nu du Hanna, nu är jag redo att gå till beslut... Min "måste-ses-film-lista".

Det här blev en verklig kamp kan jag säga. Usch vad jag har tänkt under det senaste dygnet. Men nu är jag i alla fall klar. Skulle du fråga mig i morgon skulle det kunna bli annorlunda.

Den här listan gör inga anspråk på att benämna världens tio bästa filmer. Det gör den sannolikt inte. Men det är tio filmer (eller filmserier) som betytt mycket för mig och som fått mig att vilja se dem igen.

Ingen inbördes ordning alls, bara rakt upp och ner. Du kan ha sett alla, eller de flesta. Men de du inte sett kan du komma och låna hos mig. Jag kan packa ihop dem i en snygg trave.

The Commitments - Alan Parkers underbara film om ett rockbands tillkomst och bortkomst i Dublin i början av 90-talet.
Missisippi brinner - Alan Parker igen tror jag. Gene Hackman i sin kanske finaste roll någonsin. En thriller om rasismen och medborgarrättsrörelsens framväxt i 60-talets USA.
Sekreteraren - Maggie Gyllenhaal och James Spader i den mest erotiska, neurotiska, romantiska film jag sett. Kärlek, tvångstankar, masochism och sensualism i en och samma film. Jag låter väl som en gammal snuskgubbe kan jag tänka, men flera av mina närstående kvinnliga rektorskollegor håller med mig. Om nu det ska vara ett försvar.
Gudfaderntrilogin - Coppolas mästerverk. Det går liksom inte att vara mer kriminal-episk än så. Som en parentes kan jag väl säga att jag nog gillar tvåan bäst - om man nu måste välja... Och vilka skådisar... Men Al Pacino är bäst!
Breaking the wawes - en dogmafilm måste vi ha med... Jag kan inte minnas att jag gråtit så högt och så hårt i en bioslaong någonsin som när jag såg Breaking the wawes första gången. Allt efter det kommer jag att älska Emily Watson.
Thelma & Louise - världens bästa roadmovie. Jag minns debatten om det eventuella "uberfeministiska" budskapet i filmen när den kom och det struntar jag blankt i. Geena Davis och Susan Sarandon är bara så jäkla bra. Och slutet. Fabbelofenomenalt!
Ringentrilogin - 10,5 timmars fantasy på toppnivå. Kanske har filmerna tappat något av sin glans efter att jag sett dem 30 gånger sisådär, men det är fortfarande toppklass. Och det feministiska inslaget? När Eowyn slaktat häxmästaren av Angmar som inte kan dödas av någon man och väser fram "I aint no man".
En långvarig förlovning - måste ju bara ha en Audrey Tatou och Jeunet-film med. Det här är den bästa, den vackraste, den mest färgstämda. Amelie från Montmarte kunde ha varit där, men nådde inte riktigt ända fram i konkurrensen.
Något av bröderna Coen... Och efter långt funderande och med hjälp av Tolle fick det bli The Big Lebowski. Störtskön, helt enkelt.
När lammen tystnar - thrillernas thriller nummer ett. Jodie Foster. Anthony Hopkins. "Jag åt hans lever tillsammans med ett gott Chiantivin". Bara det.
Tio upplevelser. Inga nyheter. Allt var bättre förr. Eller; det här är sånt man vet står sig...
Konkurrensen var mördande kan jag säga. Jag får gå och lägga mig nu.



2 kommentarer:

Hanna sa...

Var bor du? Jag lånar gärna dessa filmer och kanske några av de utpetade, så kan jag lägga in dem i vår server för framtida regniga dagar. /Hanna

The Hawk sa...

Fylstagatan 26, nere vid Valentino typ... En tvärgata till sörbyvägen. Jag plockar fram dem så är det bara att du kommer. Ring före så du vet att jag är hemma. 070-5205526.

Välkommen!