fredag, augusti 05, 2011

Hemkomna fran delfinsafari.












Lika bra att saga det pa en gang, delfin- och valsafari var det ju vi akte ut pa, men nagra valar blev det inte, det var for disigt for att spanarna pa kusten skulle kunna identifiera nagra djur. Synd forstas, men inte hela varlden, for det var fortfarande en riktig upplevelse. Vi for ut i en liten gummibat, ratt ut pa atlanten i en sjujakla fart, snart lag Sao Miguel bortom synhall och det var bara blatt blatt blatt overallt. Vi satt gransle over nagon slags bank och formligen studsade fram over vagorna. Jag trodde inte jag skulle ha nagra pungkulor kvar alls, men jag kikade efter nar jag kom hem och de satt fortfarande pa plats. Det var nog bara sa att jag var forlamad i hela underlivet.

Na, delfinerna var underbara nar vi val traffade pa dem. En stor flock som vi umgicks med i over en timme. De hoppade och tumlade och simmade med baten och de sma slog magplask och det vara bara sa lackert att se dem. De var emellertid svara att ta kort pa de rackarna, oftast hann de lagom plumsa i vattnet igen nar kameran tog fotot. Men nagot blev det sakert.

Det var njutbart och ett riktigt fint minne kommer det att bli.

Nar vi kom tillbaka stapplade vi in pa en restaurang och kakade mat. Det holl pa att bli katastrof, for Tuva glomde vaskan med kameran pa restaurangen. Det kom hon pa nar vi kommit tillbaka till hotellet. Jag ner till receptionen i ilfart for att se om jag kunde fa hjalp att ringa och se om den var kvar, men vi lyckades inte identifiera restaurangen sa det funkade inte. Blev att ta taxi ner pa stan igen och till all lycka var den kvar. Jag var glad, men mest lattad var nog Tuva...

Ont i hela kroppen nar jag skriver det har. Ska bli skont att lagga sig.



Edit på hemmaplan: Inga bilder i världen kan göra de här djuren rättvisa inser jag... Dessutom är de oerhört svårfångade på bild för när de "dyker upp" är det nästan försent att trycka på knappen. Det här är våra ödmjuka försök. Det var bättre live.

2 kommentarer:

FrkLugn sa...

Jag skulle lätt platta till pungkulorna (om jag hade några) för att få se delfiner på nära håll.

The Hawk sa...

Latt for dig att saga, du som inga har... ;-)