torsdag, april 28, 2011

Jag är bara en vanlig skattebetalare i Kumla kommun,

begriper säkert inte mycket... Men som sådan kan man i alla fall få vara dum nog att få ställa alla frågor...

Jag läser i NA att bostadsbolaget byter VD för att Leif Hallbergson ska gå i pension om två år. En man vid namn "Thomas H" kommer att inträda i tjänst för "lite drygt 60.000 i månaden" två år innan Hallbergson lämnar. Hallbergson ska i sin tur ha "andra arbetsuppgifter" - bland annat hjälpa Thage Arvidsson i kommunens fastighetsbolag...

Men hallå... Har inte Thage Arvidsson avgått som kommunchef för ett antal år sedan, men suttit kvar som "Näringslivsansvarig" och dessutom "stöttat" Annika Hallberg. (Med samma höga lön som förut.)

Ska back-upen ha en back-up nu? 60.000 x 24 + 35% i PO-kostnader är drygt 3 miljoner. Har vi råd med det i vår så ekonomiskt belastade kommun? Vi som måste spara och gneta? Räknar vi till den redan avgångne Thage så blir det etter värre. Men det törs man nog inte.

För mig låter det här som rent vansinne. Anställ karln den dag hans företrädare går i pension. Vill han inte ha jobbet då finns det säkert någon annan.

För mig blir det bara ännu ett bevis för oligarkin i den här kommunen. Ska prominensen få välja sina efterföjare så gör det inget om det kostar 3 miljoner. Vi kan ju alltid spara på något annat.

Jag räknar i och för sig inte med att få ett svar, men om jag nu skulle få ett så tror jag att det skulle urkundera att den nye mannens kompetens är så unik att man måste fånga "tillfället i flykten" och att alla höga strategiska ledningsfunktioner behövs när Kumla expanderar som kommun, på väg mot 25.000 2025. Det gäller att ha visioner.

Det är bara en gissning såklart. Jag har säkert fel, dum och skattebetalare som jag är.

3 kommentarer:

Hanna sa...

skolan kanske?!

The Hawk sa...

Ja men typ....

Susanne sa...

Oj vad jag håller med dig denna dag!!! Verkar ju inte klokt.
Men gillade du inte Portugals låt? ASG jag gillade elogen till alla revyföreningar även om jag inte vill bli jämförd med nåt dyligt egentligen.