onsdag, mars 16, 2011

Olssons pastejer...


Jag har spenderat hela dagen tillsammans med trevliga människor från vår styrelse. (Barn- och utbildningsnämnden.) Det har varit bra diskussioner och jag tror inte att någon enda människa i sällskapet vill Kumlas barn något annat än gott. Men ändå kör vi fast. Det är svårt att prata samma språk ibland.

Gammal förskollärare som jag är vill jag komma med ett boktips. Jag ska be om att få påminna om den klassiska barnboken "Olssons pastejer" av Peter Cohen där det framgångsrika pastejföretagets bokhållare plötsligt sticker med hela kassan i väskan.

Pastejfabrikör Olsson får sedan mala ner både det ena och det andra i sina pastejer för att hålla produktionen uppe, men till slut går det inte. Människor upptäcker att det luktar unket och smakar surt om pastejerna. De fåtaliga "högstavinster" som finns i form av i pastejerna inblandade guldsmycken från fru Olssons egen kollektion räcker inte för att hålla alla nöjda.

Som tur är får bokhållaren dåligt samvete och återvänder med hela kassan intakt, minus 50 kronor som han förslösat på drinkar och dåliga flickor. Men därefter är "Olssons pastejer" återigen ett solvent företag som går att lita på och kunderna återvänder igen, pastejsugna som vanligt...

Vad ville jag nu ha sagt med det här? Att Olssons pastejer är en jättebra bok. Och att jag inte tänker gå på samma mina.

4 kommentarer:

Susanne sa...

gillart ;)

The Hawk sa...

Pastej är gott!

Agnes sa...

Olssons pastejer är fortfarande den bästa och gulligaste boken jag har läst. Och jag är ändå 13år<3

The Hawk sa...

Jag håller med dig! Och jag är 48! Kram!