lördag, mars 12, 2011

Komparativa studier...

Jag såg en film som berörde mig mycket i veckan som gick, den hette "Brothers" och innehöll skådespelarnamn som Jake Gyllenhaal, Natalie Portman och Tobey Maguire. En riktigt stark berättelse om två bröder som gjort helt olika livsval och om konsekvenserna av dessa val. Portman var helt suverän och som vanligt fick jag tårar i ögonen vid flera tillfällen under filmen. Jag kan inte se film utan att gråta längre, inte ens barnfilmer som "Dumma mig".

Emellertid läste jag sedan i eftertexterna att "Brothers" var baserad på en dansk förlaga, skriven och regisserad av Susanne Bier (Hon som just fått en Oscar för "Hämnden" ni vet, "Efter bröllopet" har hon också gjort, och "Livet är en schlager".) Blev genast nyfiken och beställde "Brödre" på cdon.com. Såg den i går kväll och blev nästan lika rörd en andra gång.

Gjorde diverse komparativa studier och förstod bara av en enda anledning varför Hollywood valt att göra en remake. Bortsett från detta enda var filmerna nämligen i stort sett identiska, men i den Amerikanska varianten var Tobey Maguire aningen mer "hjältemodig" i sin roll som tillfångatagen soldat i Afghanistan. Han stod upp lite mer för land och fana. (Innan han tvingades till det otänkbara.)
Att (tvingas) mörda är okej i USA, men försvarshemligheter röjer man inte ostraffat...

Struntsamma, två riktigt bra filmer i alla fall och Susanne Bier är just nu min regissörshjältinna. Hon får 5 Tuborg och ett smörrebröd av mig.

Inga kommentarer: