onsdag, mars 30, 2011

Solidaritet! Absolut. Men med vem?

Över vad begreppet solidaritet egentligen betyder funderar jag mycket just nu. Jag arbetar som rektor i offentlig sektor och i en politiskt styrd organisation. Som jag ser det betyder det anställningsförhållandet att jag har att rätta mig efter demokratiskt fattade beslut och försöka göra det för kommunens invånare allra bästa.

Men "ämbetet" rektor är lite större än så. Det innebär också att förhålla sig till skollagens tvingande skrivningar om alla barns rätt till undervisning på sina egna villkor och om att ge stöd när det faktiskt behövs. I vår kommun pågår just nu en intensiv debatt om hur mycket pengar skolan och förskolan ska ha, om vad som är rätt och rimligt och om hur en budget egentligen ska uttolkas. Vi pratar inte om småsummor för en medelstor svensk kommun. Det handlar om skillnader på upp mot nio miljoner i hur man uppfattar budgeten.

Vår kommunstyrelseordförande och vår chefsekonom har haft en presskonferens som ni kan se på kumlanytt.se Där hävdar de att vi fått felaktiga direktiv före beslut och att "tjänstemännen ska göra som politiken bestämmer". Vår förvaltningschef hävdar däremot att hon har ett stenhårt krav på sig att hämta hem en betydligt större summa pengar än vad politiken säger och att det är hennes tolkning som gäller... Det är en stor skillnad mellan 3 miljoner och 11 miljoner. Vi är alla undrande inför vad som ska bli av detta. Själv fick jag uttala mig om läget i NA och fann ingen anledning att mörka de direktiv jag fått.

Vi ska självklart inte använda mer pengar än de vi får oss tilldelade. Men när det inte finns en enda krona till barn i behov av särskilt stöd (som inte redan är intecknade) i budgeten, när hela "sparet" eller "ramminskningen" eller vad det nu kallas, fördelas ut på kärnverksamheten, ja då får vi problem.

Jag ska såklart förhålla mig solidarisk med mitt dubbla uppdrag så långt det är möjligt, men när jag tvingas välja så måste jag ändå hålla mig till gällande lagstiftning. Det gör mig möjligtvis till en "ekonomiskt dålig rektor" i vår kommun, men för det enskilda barnet kanske jag ändå kan innebära någon skillnad... Jag hoppas att tolkningarna ska redas ut så vi inte behöver hamna i det läget.

4 kommentarer:

Lars-Jörgen sa...

För helvete Håkan. Jag tog mig tid och skrev ett långt brinnande inlägg och sen försvann allt när jag skulle förhandsgranska skiten. Faaan ocksåå!!! Ska det va så här? Jag fåt ta det muntligt när vi ses nästa gång.
Jörgen.

Agnes sa...

vad f*n är solidaritetion???

The Hawk sa...

Jobbigt Jörgen! Men det var säkert kloka ord i alla fall.

The Hawk sa...

Var har jag skrivit solidaritetion? Måste kollas upp.