söndag, januari 24, 2010

Familjelördag...

Min vänliga och känsliga dotter väckte mig 08.30 genom att rusa in i sovrummet och skrika "Vet du var fantastiska fyran och Silversurfaren är?"

Det visste jag inte. Men vaknade gjorde jag. Hittade så småningom ett bra substitut - "Aeon Flux", som är så pass bra att jag bestämde mig för att sitta med och kika jag också. Frukost vid tv:n alltså, även för mig...

Satte mig sedan för att läsa morgontidningarna, Agnes tog hand om ett par annonsbilagor och kikade i dem. Sade sedan plötsligt "Jag vill ha ett akvarium".

Tusen tankar genom huvudet, vi har ju precis skaffat katterna, kommer jag att få ta hand om all skötsel av ett akvarium så har jag ingen lust... Men... Det är ju lite kul med fiskar i alla fall.

"Du får köpa det för dina egna pengar i så fall. Och du får byta vatten och allt sånt där."

Så var det bestämt och när Tuva sedan åkte till fotbollsträningen körde Agnes och jag in till djuraffären där man hade akvariedriven. 695 kronor skulle det kosta, med ramp och filter och doppvärmare och hela kitet, fast när vi sedan köpt sand och några rötter och stenar och tre växter och diverse kemikalier så landade notan på 1100 kronor. Agnes hade bara 976:50 så jag fick subventionera resten, men det kändes som en okej deal i alla fall. Men hur fasen kan man ta 200 kronor för 9 liter akvariesand? Det är ju hutlöst...

Hem sedan för att iordningställa akvariet, det höll oss sysselsatta ganska länge, men Agnes kämpade på bra med tvättning av sand och annat och när det var färdigt blev det jättefint. Nu ska det stå i ett par dagar innan vi kan köpa några fiskar att ha i det bara.

Ugnsstekt fläskkarré med ananas-, sweet chili- och senapstäcke sedan, riktigt gott tyckte vi alla.

På det hela taget en mysig dag. Inte mycket att klaga på. (Skulle möjligtvs vara IKEA-besöket då, för att handla en bäddmadrass åt den ledbandsskadade, för det var vidrigt mycket folk, men inte ens det fick störa mig.) Efter Haiti har jag faktiskt gått omkring med någon slags tacksamhetskänsla över att överhuvudtaget vara vid liv. Konstigt att det måste till en katastrof för att det ska kännas så...

3 kommentarer:

FrkLugn sa...

Vill du ha en kanin? Han är av hankön och skulle ändra lite på genusobalansen. Nu när du ändå är igång med att utöka djurpopulationen.

The Hawk sa...

No jabbit please. Kaniner är fåniga djur tycker jag. Och lite obehagliga. Men tack ändå. Ville du ha den där routern förresten?

FrkLugn sa...

Ja tack! Har bara inte kommit mig för att komma förbi och hämta den.