tisdag, oktober 27, 2015

Mariebergsäventyr på tisdagen

Fick panikångest på Marieberg. Inte hjärtsvikt den här gången, inte som för fem år sen. Inte nära döden. Värre!!!

Skulle in och handla en grej. Skulle gå ur bilen. Tar nyckeln ur låset. Tappar den. Den glider ur handen. Ser den försvinna in under bilstolen.

Ja. Vaddådå?

Jag hittar den inte. Letar skitlänge. Från framsätet. Från baksätet. Tänker att den kan ha studsat in under andra framsätet. Inte där heller. Ut med alla gummimattor. Ingen nyckel.

Börjar fundera på hur jag ska göra. Ingen släkting hemma som kan komma med nyckeln. Helvete.

Till slut tar jag isskrapan och börjar peta mellan sätet och mittstödet. Känner något. Ser något som blänker. Det är nyckeln. Det är lögn i helskotta att få fram den. Den är fastkilad. Prövar med en pinne jag hittar i bagaget. Går ej. Mina korviga fingrar kan inte.

En mamma går förbi med sin flicka i fem-sex-årsåldern. Jag förödmjukar mig.

"Ursäkta men har din flicka små flinka fingrar?"

Hon får upp den. Jag bjuder på en 50-lapp till yoghurtglass. Med panikångest. Utan hjärtsvikt. Ska det vara på detta viset? 

Inga kommentarer: