tisdag, mars 19, 2013

Jag brukar verkligen försöka tänka att alla människor förtjänar en andra chans...

...Mördare, tjyvar, alla... Jag anser att vi ska ha en human kriminalvård och att målet måste vara att få människor att komma ut ur fängelse någorlunda hela och med en chans att fungera i samhället. Det är min absoluta grundhållning.

Men när jag läser den där artikeln i Aftonbladet, med utdrag ur förundersökningen mot den man som misstänks för att bära skulden för den lilla flicka som i förtvivlan gick framför tåget här i Kumla för en vecka sedan, när jag läser om hennes förtvivlade vädjanden och om hans svar "du får tre minuter på dig att klä av dig inför kameran, annars skickar jag bilderna till din lärare", ja då har jag väldigt svårt att vara vidsynt och human och verkligen mena det.

Jag har så svårt att förstå hur man kan göra så. Det är väl kanske tur för mig att det är obegripligt.

Inga kommentarer: