fredag, november 06, 2009

Fascinerad över SIBA:s sätt att hantera reklamationer...

I-poden har i stort sett trasslat sedan jag köpte den i slutet av Maj, den har stängt av sig själv med jämna mellanrum, så har jag fått göra "reset"och fått vänta en stund innan den samlat ihop sig. Det är ju störande i sig. Men när den bestämde sig för att hela tiden återkomma till A-hard-days-night med Beatles trots att jag satt den på exempelvis Tom Petty eller Ebba Forsberg blev jag riktigt sur och åkte tillbaka med den till inköpsstället...

Förklarade problemet inför en förstående försäljare som höll med om att det inte lät bra. "Har du prövat att återställa den till fabriksinställningarna?"

"Hundra gånger..."

"Ibland kan dom vara lite tjuriga med sånt om man ska skicka iväg den, om det är mjukvarufel så omfattas det inte av garantin nämligen och då kostar det 500 kronor."

"Jo men jag har gjort allt det där, dessutom har jag ju köpt till er idiotgaranti som verkligen skulle innefatta allt, bara för att killen som sålde den till mig sade att Apple var kinkiga med minsta skada på yttersidan om man ville reklamera."

"Det är dom ju, men nu pratar jag om mjukvara..."

"Men jag har ju bara använt I-poden med den mjukvara som fanns i den och med I-tunes som är Apples egen programvara, då kan det väl inte vara mjukvarufel?"

"Nä det tror inte jag heller..."

"Då skickar vi väl in den då", sade jag, styv i korken...

Tre dagar senare kom den tillbaka, märkt "MJUKVARUFEL", debitera idioten 500:-

Jag argumenterade länge med SIBA-killen, sade "jag är väl inte så taskig mot ert lilla nästan konkursdrabbade lokala småföretag att jag skickar in en frisk produkt bara för att jäklas med er..."

"Nä, men"

"Hos mig har den inte funkat och om jag skickar den på lagning och inget blir gjort så kommer den inte att funka när jag kommer hem heller.."

"Nä men nu ska den ju funka..."

"Om jag nu betalar 500:- och sen åker hem och ser att det inte funkar, vad händer då?"

"Då får du skicka in den igen..."

"Men om det är mjukvarufel då också?"

"Då kostar det 500:- igen..."

"Nä nu jäklar..."

Det hela blev en lågmäld men lång diskussion om SIBA:s servicekontor, som uppenbarligen inte gjort en släng mer än att göra samma "reset" som jag själv gjort tusen gånger och sedan påstått sig ha lagat skiten.

Lämnade trots allt SIBA med en skriftlig garanti på att A: jag skulle få pengarna tillbaka om det visade sig att det var något annat fel på I-poden och B: att om strulet fortsatte så skulle SIBA ta hand om det hela och ersätta mig själva...

Hann inte mer än hem innan eländet började igen. "It´s been a hard days night"... Nej nu vill jag lyssna på Sofia Karlsson.. "It´s been a hard days night!!!"

Sedan tre idiotstopp i rad. Då åkte jag tillbaka till SIBA igen. Blev vänligt mottagen och fick ett löfte om att allt skulle ordna sig.

Fick så småningom servicemeddelande via sms. "Din I-pod är mottagen". Ett par dagar senare kom nästa sms. "Vi väntar på reservdelar." Tredje sms:et kom efter ytterligare någon dag. "Din I-pod har blivit utbytt mot en ny."

Åkte in och hämtade min nya I-pod idag. Fick faktiskt tillbaka de 500 kronorna också. Nu hoppas jag bara den funkar. 5 resor fram och tillbaka till Marieberg tog det mig att få ordning på det hela, det var det ingen som pratade om, inte jag heller...

Nå, personalen på SIBA var trevliga hela tiden, lite stelbenta ibland men ändå schyssta... Men vad gjorde deras serviceställe första gången? Inget alls tror jag. Sverker, beware!!!

Inga kommentarer: